Хотрод по московски: ГАЗ 21 с 5-литров Ford V8

  • Хотрод по московски: ГАЗ 21 с 5-литров Ford V8

02 May 2017

Повечето нас помнят уютния объл силует на ГАЗ 21, модел известен още като „Волга с еленче” или „Черната Волга с белия волан”. Към днешна дата тя вече е търсен ретро автомобил както у нас, така и на родна земя в Русия. Благодарение на сравнително голямото количество произведени екземпляри, както и на простата и здрава конструкция, доста от тях се движат и до днес, макар че производството е спряно преди почти 50 години.

Героят на нашите редове се казва Александър Леонидович и е ерудиран 28-годишен жител на руската столица, който също е повлиян от вируса на „21“. През 2006 година след дълго търсене той купува запазения бежов екземпляр, произведен през 1959 година и както повечето попаднали на такава находка, решава да го възстанови и съхрани в пълен оригинал. Почти достигайки целта си, за него настъпва преломен момент, в който той осъзнава, че иска неговата кола да не е точно като другите.

Следва смъкване на окачването, повлияно от актуалното по цял свят ‘stance’ течение. За оригиналност вече не може да се говори и съответно се започват колебанията около замяната на двигателя, чиито астматични 70 коня са окей за епохата си, но явно не действат възбуждащо на един 28 годишен мъж. За много познавачи и любители на ГАЗ 21 не е тайна, че главният конструктор Александър Невзоров и колегите му, паралелно с руските прототипи, са изпитвали и няколко американски коли от този клас. В частност доста от чертите на дизайна на Волгата са повлияни от Ford Mainline от 50-те години.

Александър също тръгва по пътя на адаша си, главния конструктор на Волгата, и след упорито търсене успява да намери оригинален V8 двигател именно от Ford Mainline от 1955 година, в комплект с тристепенната му скоростна кутия. Двигателят е известен сред разбирачите като Y-block и е с работен обем от 292 кубически инча (4,8 литра). Той е успешен заместник на легендарния Ford “flathead” мотор, който се явява и първият масов, сериен V8. Естествено, този 60-годишен агрегат попада в ръцете на Александър в трагично състояние, но Америка е известна с това, че почита старите си коли и произвежда разнообразно количество части за тях, както стандартни, така и за тунинг. След много четене, консултации, безсънни нощи, подбиране на подходящи детайли и възстановяване на стари такива, е сглобено едно почти 5-литрово американско бижу, което е готово да легне в коша на съветското возило почти без да се правят преработки и изменения.

Благодарение на колектора Edelbrock 553 с три карбуратора, специалния разпределителен вал, специалните бутала и мощната запалителна система MSD, разчетната мощност на Y-блока надвишава оригиналния двигател на колата над три пъти. Приятен и търсен бонус към това постижение е плътния мъжкарски глас на осемте цилиндъра, пред който тихото потракване на нискооборотния „волгов“ мотор изглежда, като звук от стара шевна машина. Най-приятното е, че проекта е абсолютно каноничен, като спазване на епохата на 1950-те и не на последно място пасва с традиционната връзка на Горковския завод с концерна Ford, датираща още от 1930-те години.

Ако разбирате руски, може да намерите още информация за проекта, както и за самия мотор на drive2.ru.

Текст: Начо Симеонов

Първородната Godzilla!