Тази Alfa Romeo TZ3 Stradale Zagato е Dodge Viper V10 с 600 коня и италианска карбонова опаковка

  • Галерия с 28 снимки. Галерия с 28 снимки.

29 Mar 2020

Карбонов… Viper… с емблеми на Alfa? Ъмм…, да. Но историята на Alfa Romeo TZ3 Stradale Zagato е малко по-сложна, а съществуването ѝ не се дължи на някой ентусиаст, като Джеф (‘Home Built By Jeff’), а на легендарното студио Zagato. Не че подценяваме австралиецът, който може всичко – от реглаж на клапани, до ловко съшиване на интериори.

Поводът за създаване на колата е стогодишнината на шосейните автомобили на Alfa Romeo, която се навърши през 2010-та.

Дизайнът TZ3 Stradale Zagato е интерпретация на формите на оригиналната Giulia Tubolare Zagato от 60-те. Състезателна машина, разработена от ателието Autodelta и инженер Карло Чити, бивш кадър на Ferrari. Тогава TZ използва същия 1570-кубиков мотор, като Sprint Stradale и Spider Veloce, скоростите са с близки предавателни числа, а ходът на лоста – къс.

Аеродинамиката е оптимизирана. По-ниският преден капак става възможен благодарение на наклоняването на двигателя, предното качване е същото, като при Giulia, а задното – независимо, индивидуална разработка за намаляване на неокачената маса. Погледнете снимката на оригиналната TZ, задницата напомня ли ви на нещо? На Shelby Daytona Coupe, която пък има историческа нишка с моделът, послужил за база на TZ3.

Tubolare Zagato участват в най-значимите надпревари от епохата, състезавайки се срещу легендарни пилоти и автомобили, като Ferrаri 250 GTO, Shelby Cobra, Maserati Birdcage и Porsche 904. Немските машини заемат първите две места в „Тарга Флорио“ през 1964-та, а 3-тата и 4-тата позиция извоюват именно коли Alfa TZ, следвани от Ferrari 250 GTO, на 5-о, 9-о, 10-о и 12-то място. Giulia Tubolare Zagato затвърждава състезателната си репутация с класови победи на „Льо Ман“, „Себринг“ и „Нюрбургринг“, през същата година.

Автомобилът от снимките е един от само 9-те произведени от Zagato. И по-конкретно, кола №6, която за 10-те си години има едва 202 мили на километража, което прави само 325 км. По-интересното обаче е базата на „расовата италианка“ – чисто американска, Dodge Viper ACR-X.

Тоест, имаме Alfa с 8,4-литров V10 с 600 к.с., 760 Нм и 6-степенна механична скоростна кутия. Мотор, вграден в оригиналната тръбна конструкция на Viper, обвита с карбонови панели, чиито форми са нарисувани от главния дизайнер на ателието Норихико Харада. Любопитен факт е, че тази задница напомня на Shelby Daytona Coupe, която пък е била вдъхновение за създаването на самия Viper.

За разлика от екстериорът, интериорът е на практика „щатски“, със съвсем малко италиански добавки. Кафява кожа, пиано лак, надписи Stradale на иначе оригиналните ‘Viper’ уреди и емблема на Alfa на волана, залепена вероятно върху пепелянката.

На нас колата ни допада изключително много, още повече, защото знаем как се кара – снимахме именно 2010 Dodge Viper, видео, което може да гледате, ако кликнете най-долу. Идеята за репликиране на италианска легенда с мощна американска база, не е толкова абсурдна, колкото звучи на думи.

Тази кола е обявена за продан чрез RM Sotheby’s, като ценовия диапазон все още не записан. Като нова обаче е струвала около 500 000 евро, а дилър в Калифорния продава подобна за еквивалента на 620 000 евро. Така, че – предвид пробега и състоянието - спокойно можем да очакваме да смени собственика си за над 1,3 млн. лв.

 

Първородната Godzilla!