Нова гениална идея на Тръмп - kei коли в Америка!

Нова гениална идея на Тръмп - kei коли в Америка!
05 Dec 2025

Президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви, че иска японските „много малки, наистина сладки“ kei автомобили да бъдат произвеждани и продавани в Америка, провокирайки едновременно сензация сред автомобилните фенове и скептицизъм сред анализаторите. Изказването му стана по време на пресконференция във Вашингтон, на която той представи и отмяната на по-строгите стандарти за разход на гориво, приети по времето на Джо Байдън.

Тръмп разказа, че е „харесал“ микроколите по време на последното си посещение в Япония и други азиатски държави и ги сравни с това „какво беше Бръмбарът на Volkswagen“. По думите му тези коли са „много малки, наистина сладки“ и биха могли да се продават добре в САЩ, но в момента „не е позволено да се произвеждат“. Затова той заяви, че е „упълномощил“ министъра на транспорта Шон Дъфи „незабавно да одобри производството“ на такива автомобили.

Дъфи потвърди пред репортери, че е получил указания „да разчисти регулациите“, така че, ако Toyota или друг производител поиска да прави по-малки и по-достъпни коли, това трябва да бъде възможно. Според публикация в Motor1 и други медии обаче засега няма реална промяна в основните федерални стандарти за безопасност и последната актуализация на правилата за безопасност на превозните средства (FMVSS) е от март 2025 г.

Kei автомобилите са специфична японска категория микромобили с много строги ограничения: дължина до 3,4 метра, ширина до 1,48 м, височина до 2 м и работен обем на двигателя до 660 куб. см, с мощност около 63 к.с. Благодарение на данъчни облекчения и по-ниски застраховки те заемат около една трета от пазара на нови автомобили в Япония и са особено популярни в гъсто населени градове с тесни улици и ограничени паркоместа.

В САЩ обаче подобни коли срещат сериозни регулаторни препятствия. Повечето kei модели не покриват американските стандарти за краш тестове и конструкция, описани в регламента FMVSS, който е около 1400 страници. Освен това регистрацията на автомобили се регулира и от отделните щати, а някои от тях вече ограничиха или забраниха регистрацията на вносни японски мини камиончета, които се третират като извънпътен или селскостопански инвентар.

Критиците отбелязват и силно противоречивия контекст на изказването. В същото обръщение, в което Тръмп похвали „малките, сладки“ коли, той обяви и сериозно отслабване на стандартите за икономия на гориво, които трябваше постепенно да вдигнат средния разход до около 50 мили на галон до 2031 г. Новият план намалява целта до приблизително 34 mpg, като целта е да се намалят разходите за производство на големи бензинови SUV и пикапи. Екологични организации и експерти предупреждават, че това ще увеличи разхода на гориво и емисиите и ще направи собствеността на автомобил по-скъпа в дългосрочен план.

Автомобилни анализатори са единодушни, че шансът да видим масово производство на „американски“ kei коли е минимален. От една страна, за да станат легални, или трябва да бъдат значително преработени и оскъпени, за да покриват американските стандарти, или самите стандарти трябва да бъдат променени, което е дълъг и сложен процес. От друга страна, пазарът в САЩ традиционно отхвърля много малките и евтини автомобили – неуспехът на модели като Smart, Toyota iQ и дори практичния Honda Fit често се дава като пример.

Самият Тръмп представя идеята като начин да даде на американците по-евтини и икономични коли, докато част от коментаторите смятат, че става дума по-скоро за политически жест и медиен ефект, отколкото за реална промяна в индустрията. Засега Министерството на транспорта не е публикувало конкретни текстове за изменения в регулациите, а остава открит въпросът дали някой голям производител би вложил милиарди в микроколи за пазар, доминиран от големи SUV и пикапи.

Gen Z харесва този автомобил!