BMW и двойното предаване – една любов, която трае вече 40 години

BMW и двойното предаване – една любов, която трае вече 40 години
04 Jun 2025

Безопасността е първостепенният приоритет в системите за задвижване xDrive на BMW. Тяхното развитие характеризира последните четири десетилетия от 110-годишната история на компанията.

Имаше години в които интегрирането на двойно предаване в модел като Серия 7 изглеждаше като ерес, а днес е може би един от най-естествените фактори при избора на този автомобил. Включително във версия с електрическо задвижване. Както впрочем и при който и да било модел от гамата на марката. Броят на вариантите с двойно предаване във въпросната гама вече е доста солиден и включва както модели базирани на платформата CLAR с основно задно предаване, така и модификации на автомобили с базово предно предаване на платформата FAAR (от немската дума за „архитектура за предно предаване“ Frontantriebsarchitektur, наследник на UKL1 и UKL2), както с механично предаване на мощността към задния мост, така и с електрически мотор  и Plug-in хибридни модели (като Active Tourer) със задвижване на задния мост с електромотор.

Всъщност възрастта на технологиите за задвижване на четирите колела на BMW далеч не е толкова млада и се простира в 40 години от историята на марката – на практика BMW e сред пионерите в прилагането на двойно предаване в леки автомобили. През 1985 г., на изложението във Франкфурт BMW представя своя модел 325i Allrad (от немската дума за двойно предаване). Във външния му вид няма никакви съществени изменения, но когато първите журналисти го тестват на писта, остават изумени. Системата на BMW не само подобрява проходимостта на автомобила, но го прави много по-динамичен в завои, особено в лоши метеорологични условия. Така двойното предаване се превръща във съществен елемент за подобряване на безопасността на автомобила – приоритет, който ще остане най-важната част от философията на системата след четири десетилетия еволюция. Днес двойното предаване е част от общия контрол на задвижването и ходовата част и има за задача да действа превантивно на базата на огромен брой данни от сензорите, функционирайки в комбинация със системата за стабилност DSC и torque vectoring системата на задния мост. Това важи както за моделите с класическо задвижване с двигател с вътрешно горене и хибридни системи, така и при електрическите модели, с електромотори на всеки мост. Последното дава възможност за още по-бърза и адаптивна реакция, тъй като електрониката управлява директно и прецизно електрическите мотори, освен това не съществува инертността на механичната система включваща трансмисия, разпределителна кутия, междуосеви съединители, карданни съединения и валове.  

Първата система, интегрирана в 325i Allrad, е далеч по-рудиментарна от днешна гледна точка, но отлично върши работата си. Базирана на планетарен междуосев диференциал, тя предава 63 процента от въртящия момент към задния и 37 процента към предния мост в името на типичното за BMW усещане за задно предаване. Вискоблокировки в междуосевия и задния диференциал имат задачата да създадат на практика твърда връзка, съответно между мостовете и колелата, за подобряване на стабилността. Скоро моделът е прекръстен на BMW 325 iX (х-ът започва да се изписва с малък шрифт от Е46 нататък), а от 1988 г. се появява и комби версия touring на модела.

Автомобили за активно шофиране

През 1991 г. BMW започва да интегрира двойно предаване и в Серия 5, тогавашната Е34. Планетарният диференциал е запазен, но за блокировка моделът вече разчита на електронно контролиран и хидравлично задействан многодисков съединител. Осем години по-късно, през 1999 г. в модифициран вид тази система ще бъде въведена и в първия SUV модел на BMW X5, който може би с основание е наречен от създателите си Sports Activity Vehicle. Изключително динамичното му поведение в немалка степен се дължи и на активната система за задвижване на четирите колела, предаваща въртящ момент в съотношение 38:62 и разчитаща на системи за контрол на стабилността и симулация на блокиране на диференциала с помощта на спирачките. През следващата година специфична версия на системата на Х5 е въведена в Серия 3 (Е 46).

На ход е xDrive

От този момент нататък развитието на системите за двойно предаване ускорява своя ход. Четири години след дебюта на Х5 от BMW изцяло променят стратегията си и през 2003 г. в новия, по-малък Х3 е въведена авангардната система xDrive, в която мястото на междуосевия диференциал е заето от многодисков съединител. През същата година тази интелигентна система е въведена в X5, а през следващите години –  в Серия 3 и Серия 5.

Системата има различни разновидности на вътрешната си архитектура, но работният й принцип е един и същ и включва активно разпределение на въртящия момент от 100 процента към задния мост до 50:50. Именно в това се състои и съществената разлика с предишната система, която има фиксирано предавателно отношение и възможност за блокировка. xDrive работи безстепенно, а електронният контрол с невероятна бързина променя пропорциите на въртящия момент в зависимост от ситуация на пътя, като стабилизира автомобила и предотвратява занасяне на предната или задната част веднага щом бъде регистрирана такава тенденция. В X6, а по-късно и в M550d е въведен и специфичен заден диференциал, включващ комбинация от планетарни механизми и многодискови съединители, с помощта на които се разпределя различен въртящия момент към всяко от задните колела. Това в още по-голяма степен допринася за подобряване на динамичните качества и безопасността, но е изключително сложна по своя същност система.

През 2009 г. BMW разширява още повече присъствието на системата, интегрирайки я и в компактния Х1 и в Серия 7, а след това и в купетата и кабриолетите от Серия 6. С въвеждането на xDrive в Серия 2 Active Tourer тя за първи път намира изява в базиран на предно предаване автомобил, но запазва философията си на активно разпределение с многодисков съединител. Следва новото поколение на X1; в хибридната версия на Active Tourer задният мост се задвижва от електромотор, а в i8 пък логиката е обърната наопаки, с електромотор на предния мост. В наши дни комбинацията от xDrive, завиване на колелата на задния мост и адаптивно окачване са в основата на динамичното поведение на моделите на BMW, а задвижването на четирите колела при електрическите модели е нова глава в тази история.

 

Текст: Георги Колев

 

 

 

Още за Анатомията на автомобила

Избрано

  • Трудният път към съвършената скоростна кутия: производители и технологии (Част III: Историята и бъдещето на автомобилните трансмисии)
Трудният път към съвършената скоростна кутия: производители и технологии (Част III: Историята и бъдещето на автомобилните трансмисии)
31 Jan 2025

Днес светът на предавателните кутии е по-многообразен от всякога, а автомобилните компании и доставчиците са обвързани със »

Избрано

  • Ключовият посредник: миналото и бъдещето на автомобилните трансмисии (Част I)
Ключовият посредник: миналото и бъдещето на автомобилните трансмисии (Част I)
22 Nov 2024

Трансмисиите са стари колкото автомобилите, а в наши дни те са едни от най-високотехнологичните устройства, в задвижваните »