Ето какво предвижда планът за възстановяване на БДЖ

  • Галерия с 14 снимки Галерия с 14 снимки

12 Mar 2022

Министърът на транспорта Николай Събев участва в кръгла маса “Преструктуриране на железопътния транспорт и изпълнение на европейската програма за възстановяване и развитие – нова перспектива за железниците”, по време на която разкри доста подробности за бъдещето на БДЖ. Те засягат както актуалното състояние на държавните железници, така и доста смелите планове за бъдещето. Според министъра държавните железници умишлено са водени към фалит през последните 30 години, период, през който няма почти никакви сериозни инвестиции в подвижен състав или инфраструктура.

Актуалното състояние

Въпреки купуването на нови локомотиви и обновяването на много вагони, БДЖ продължава да е в тежко състояние, което я оставя на светлинни години от железниците не само в Западна Европа, но и в повечето от съседните ни страни. Министър Събев разкрива, че 45% от подвижния състав на БДЖ не е в експлоатация – стари и счупени влакове, които дори не са включени в програмата за ремонти. Това води не само до огромни загуби за БДЖ, пропуснати ползи, но и осигурява нетипична за този тип транспорт статистика на повредите – през 2021 г. са регистрирани 188 произшествия с влакове – средно през ден.

Решението

Обединяването на Пътнически и Товарни превози, заедно с Холдинг БДЖ, в Национална компания БДЖ трябва да осигури съвсем нова управленска структура, като очакваните резултати са БДЖ най-накрая да излезе на печалба и да спре да разчита на субсидии от държавния бюджет. Ефективността на прилаганите мерки ще се измерва на всеки три месеца, а още през 2023 г. БДЖ трябва да излезе на печалба.

Предвижда се публично-частно партньорство, включително чрез концесия на гари. В рамките на пет години до 2027 г. БДЖ трябва да увеличи потока от хора и товари с 50%. 

Конкуренцията с шосейния транспорт

Министърът даде пример с превоза на въглища от пристанището във Варна до ТЕЦ Русе. Според него през миналата година от 254 хил. тона по това направление, 98% са превозени с камиони и едва 2% – с влакове, което не звучи като най-екологичното решение.

Нов подвижен състав

БДЖ ще се сдобие със седем нови двуетажни и 35 класически мотрисни влака за градските железници на София и Пловдив. За целта са предвидени 532 млн. лв. (372 млн. лв. са от плана за възстановяване, останалите са от държавния бюджет). БДЖ ще купи и 16 нови маневрени локомотива. Макар да не се споменава нищо конкретно, най-логично изглежда за последното БДЖ да се обърне към русенската компания Експрес Сервиз – единственият български производител на модерни електрически и дизелови маневрени локомотиви. Вижте видеото ни от завода на компанията:

 

По-бързи влакове

Предвижда се реконструкция на трасета и закупуване на 20 влака за движение с 200 км/ч. Дори и с такива влакове, обаче, разстоянието от София до Бургас засега няма да се взема за по-малко от пет часа, което определено не звучи като реална конкуренция на автомобилния транспорт.

Лукс от Китай!