Локомотивът на теснолинейката е напълно обновен с V12 с две турбини
“Експрес Сервиз” е напълно готова с обновяването на първия локомотив за Родопската теснолинейка. Русенската компания е изключително горда с резултата, като отбелязва, че локомотивът е почти изцяло обновен – с нови двигател, командни кабини, електроника, комфортен пулт за управление и пълна дигитализация.
Целият процес, включително проектирането, е отнел година и три месеца, а готовият локомотив беше представен официално пред публика на 12 март 2022 г.
Подмладената “Баба Яга”, както е прякорът на локомотив 77-002, ще се върне към обичайните си задължения по линията Септември - Добринище през Родопите, Рила и Пирин.
Двигателят
Дизеловият двигател CAT C32 Stage V с директно впръскване е изцяло нов и се доставя от американския производител Caterpillar. Той заменя архаичния Maybach, използван досега. На празен ход (около 650 об/мин) харчи около 4 л/час, което е близо 5 пъти по-малко, в сравнение със стария двигател (15-20 л/час). Този показател е важен, защото локомотивните двигатели прекарват много време в работа на място, особено, ако става въпрос за маневрени локомотиви, уточняват от завода в Русе, който е специализиран в подобен тип машини. Новият V12 с двойно турбо (не се шегуваме) има работен обем от 32,1 литра, мощност от 1217 к.с. и въртящ момент от 5500 Нм при 1200 об/мин. Максималните обороти са 1800, а на празен ход работи с 650 об/мин. Само двигателят тежи 3004 кг (суха маса без течностите).
Направено в България, но с най-добрите части
Двигателят е американски, столовете на машинистите идват от Германия, а специалните челни триплекси с подгрев и компресора са от Финландия. Може да решите, че заводът в Русе само сглобява, но това изобщо не е така. Като изключим доставка на конкретни системи и компоненти, локомотивът е напълно препроектиран и конструиран у нас. На снимките в галерията може да видите как единствено рамата е запазена (и то след пълно обновяване) – всичко друго е преначертано и произведено специално за него, като само два от примерите са акумулаторният шкаф и сложният нов воден колектор. Ремонтът е бил изключително амбициозен: от песъкоструенето на оголената рама през пълното разглобяване на колоосите, корекция на лагерна шийка, тръбите за новата парна инсталация до съвсем страничния, но доста съществен въпрос за транспорта на локомотива до завода в Русе… Налага се русенската компания да възстанови рампата за товарене и разтоварване на теснолинейни локомотиви и вагони на гара Септември, занемарена от години. За своя сметка!
Дигитализиран
Освен с тривиални неща като видеонаблюдение, обновеният локомотив разполага със сензори на всички важни агрегати, които директно пращат информация за състоянието им на отдалечени сървъри. Машинистите, които ще карат новия локомотив, вече са минали през обучение в завода в Русе.
Сърцето на локомотива
Като знак за любовта и старанието, вложени в ремонта, членовете на екипа са поставили върху 77-002 графика със сърце, на която може да се видят схематично всички гари по пътя на теснолинейката – от Септември през Аврамово (най-високата гара на Балканите) до Добринище.
Интерес отвъд Океана
“Експрес Сервиз” вече има запитване за обновяване на подобни локомотиви не само от европейски страни, но дори от Аржентина. Засега повече подробности обаче не се споменават.
Максималната скорост е 160 км/ч
Любопитно е, че максималната скорост е 160 км/ч, което е почти невероятно, защото трасето на теснолинейката рядко позволява развиването на повече от 30 км/ч.
Какво следва?
“Експрес Сервиз” има договор за обновяването на още един от локомотивите на теснолинейката (77-009), като се очаква това да стане по-бързо, тъй като проектът вече е готов и специалистите на компанията имат зад гърба си първия обновен локомотив. Специалистите от Русе се надяват след това да ремонтират и останалите локомотиви на единствената функционираща теснолинейна линия у нас.
Гледайте нашето видео от завода в Русе: