Тествахме новите споделени колела в София

  • Девет снимки от импровизирания ни тест Девет снимки от импровизирания ни тест

20 Apr 2022

София отдавна трябваше да има своя услуга за споделени колела. Факт е, че тя се появява години след купищата тротинетки и още повече години след споделените коли. Важното обаче е, че вече и в столицата има подобен начин за придвижване. Нямахме търпение да пробваме оранжевите колела с кошница… Ето какво установихме!

Колко колела и колко струва?

В центъра на София са разпръснати 50 колела. Това е доста малко на фона на подобни системи в други градове (в Бургас са 120, в Букурещ – 400), но вероятно Cyrcl тепърва ще увеличава броя им. Използването им струва 15 стотинки на минута. Минималното време за наемане е 10 минути, така че минималната сума е 1,50 лв., но пък няма първоначална такса. Ние карахме от единия до другия край на зоната, което в случая може да се случи за 15 минути, така че платихме 2,25 лв. Плащането, както при всички подобни услуги, става с карта, регистрирана в приложение за телефона.

Колелата

Очевидно бихте сбъркали, ако се надявате на карбонови 29-ки с меко окачване. Велосипедите са обикновени градски модели с 26-инчови гуми, оранжева кошница и седем скорости. Личи си, че са нови, но не изглеждат особено издръжливи като за подобен тип услуга, при която ще се сблъскат с различни колоездачи и отношение. За краткото 15-минутно каране, което ние направихме, веригата успя да падне (паветата на ул. Цар Иван Асен II явно не й харесаха), което – разбира се – може да се случи на всяко колело, но ни накара да се замислим дали всеки ползвател на услугата би се занимавал да си цапа ръцете с поставянето й. Пластмасовият протектор само затруднява усилията в тази посока.

Зоната

Наемането и освобождаването на колелата е удобно, защото е базирано на принципа на тротинетките – възможно е навсякъде в зоната, не се налага да търсите специална стойка, като при услугата за споделени колела в Париж, например. Заключването става механично (просто бутате лостчето на устройството с ръка), а отключването – автоматично – със система, която блокира задната гума. Засега зоната е съвсем малка – обхваща само идеалния център на града (плюс квартал Иван Вазов и алеята по бул. България), но очакваме в близките седмици компанията да обяви разширението й.

Най-достъпният пикап у нас?