Тествахме новите споделени колела в София


20 Apr 2022

София отдавна трябваше да има своя услуга за споделени колела. Факт е, че тя се появява години след купищата тротинетки и още повече години след споделените коли. Важното обаче е, че вече и в столицата има подобен начин за придвижване. Нямахме търпение да пробваме оранжевите колела с кошница… Ето какво установихме!

Колко колела и колко струва?

В центъра на София са разпръснати 50 колела. Това е доста малко на фона на подобни системи в други градове (в Бургас са 120, в Букурещ – 400), но вероятно Cyrcl тепърва ще увеличава броя им. Използването им струва 15 стотинки на минута. Минималното време за наемане е 10 минути, така че минималната сума е 1,50 лв., но пък няма първоначална такса. Ние карахме от единия до другия край на зоната, което в случая може да се случи за 15 минути, така че платихме 2,25 лв. Плащането, както при всички подобни услуги, става с карта, регистрирана в приложение за телефона.

Колелата

Очевидно бихте сбъркали, ако се надявате на карбонови 29-ки с меко окачване. Велосипедите са обикновени градски модели с 26-инчови гуми, оранжева кошница и седем скорости. Личи си, че са нови, но не изглеждат особено издръжливи като за подобен тип услуга, при която ще се сблъскат с различни колоездачи и отношение. За краткото 15-минутно каране, което ние направихме, веригата успя да падне (паветата на ул. Цар Иван Асен II явно не й харесаха), което – разбира се – може да се случи на всяко колело, но ни накара да се замислим дали всеки ползвател на услугата би се занимавал да си цапа ръцете с поставянето й. Пластмасовият протектор само затруднява усилията в тази посока.

Зоната

Наемането и освобождаването на колелата е удобно, защото е базирано на принципа на тротинетките – възможно е навсякъде в зоната, не се налага да търсите специална стойка, като при услугата за споделени колела в Париж, например. Заключването става механично (просто бутате лостчето на устройството с ръка), а отключването – автоматично – със система, която блокира задната гума. Засега зоната е съвсем малка – обхваща само идеалния център на града (плюс квартал Иван Вазов и алеята по бул. България), но очакваме в близките седмици компанията да обяви разширението й.

Сбогом V10!