Карахме новото BMW M240i xDrive, което е мощно колкото M5 E39
Какво е това? Това е най-мощната (засега) версия на новата Серия 2 Coupe, поколение G42, която обаче е доста по-различна от предишната F22-ка. И е редно е още в началото да обясня, че техническата ѝ база няма нищо общо с тази на „двойките“ с повече врати, Active Tourer и Gran Coupe, който са сходни с колите от Серия 1 и много от моделите на MINI. Вместо това, новото BMW M240i xDrive стъпва на частите от Серия 4/Серия 4, и по-специално, ползва техническите компоненти на BMW M440i. И интериора до голяма степен, но затова по-надолу.
Отвън. Най-малкото купе на BMW, с дължина от 4,55 метра (между другото, точно колкото 7-местната Dacia Jogger), то е с 22 см по-късо от техническото си братче M440i, но и с почти 9 см по-дълго от BMW M2 Competition F87. Новата кола също така стъпва по-широко (+54 мм отпред и 31 мм отзад спрямо старото M240i), а междуосието е с 51 мм повече, тоест, на е по-стабилна на теория, а дизайнът е… противоречив. Макар, че далеч не толкова, колкото на други нови модели на марката, като например iX и особено новата Серия 7.
За пръв път видях колата на живо в BMW Welt в Мюнхен преди няколко месеца, там в якия лилав металик ‘Tundernight’ и ми се стори по-яка отколкото на снимки. Вярвам, че така ще стане и за много от вас, макар че, лично аз харесвам повече визията на предходната „двойка“ купе и най-вече на M2 Comp.
Бъбреците са активните клапи, вместо такива да има зад тях, като на снимките ще ги видите в черен гланц заради опционалния M High-gloss Shadow Line пакет. Фаровете са вдъхновени от едновремешните 02 модели казват от BMW, страничната линия ми допада най-много, дръжките в една равина с вратите са изчистени и готини, а отзад – също малко противоречива, но мускулеста, с два истински ауспуха.
Отвътре. Типично съвременно BMW и почти напълно Серия 4, което е супер. Много добра комбинация от физически бутони/тъч управление на функциите, страхотен iDrive, прегледен кокпит, супер седалки, ниска позиция зад волана и предимно качествени на вид и допир материали. Дебел волен, типичен за BMW M (една идея по-тънък би бил перфектен за мен, но това е изцяло въпрос на вкус) и интересни подсветки с цветовете на… BMW M във вратите. Отзад е тясно, но пък все пак имате още две места за малки хора, домашни любимци или багаж, за разлика от Toyota Supra и BMW Z4, който също ползват доста от частите на M240i. Имате и много приличен багажник – 390 литра си е изобилие за такъв тип кола, така че и едноседмичните почивки не би трябвало да са проблем.
Задвижването. Най-пикантната част. Имате 6 цилиндъра! О, да. Еволюция на 3-литровия B58 мотор от предишното поколение, официално с 374 к.с. в диапазона 5500-6500 об/мин и 500 Нм между 1900 и 5000 об/мин. Само, че реално с повече коне, около 400 по независими от BMW измервания, тоест, имате мощност като при атмосферното M5 E39. В Серия 2. Яко.
Кутията е 8-ст. ZF, чудесна, почти перфектна, макар и логично малко по-бавна от 7 ст. DCT при предишното и все още актуално M2 Comp. Имате обаче и двойно предаване xDrive с приоритет задните колела. Автомобилът е замислен, като универсална машина за цялата година.
На пътя. Много бърза. Може би по-бъза отколкото много хора предполагат. Ускорението е, като при M2 Competition, официално 4,3 сек от 0-100 срещу 4,4 на F87 с ръчка и 4,2 със 7 ст. DCT. Но реално се усеща по-малко и вероятно е, макар и да не успях да го измеря с RaceBox. Този двигател създава голямо удоволствие, има сила почти при всякакви обороти и даже звучи готино, макар и това усещане да се подсилва изкуствено през стереото.
Усеща се почти като с чисто задно, докато нещата не станат хлъзгави. Определено е по-сигурна за каране от неопитни от Supra-та, с която имах „момент“, макар че при нея гумите далеч не бяха най-добрите. Става ли за дрифт? Вероятно, в Sport+ режим и със серийния за модела M диференциал, който може да се добави и при по-слабото 230i. Не, че съм пробвал, не съм Крис Харис и нямаше особено подходящо място за целта.
Оачването е изолирано чудесно и адаптивно, с избор от няколко настройки. Дори в най-стегната вози по-комфортно от M2 Comp, а кормилното управление с променлива рейка. Гледах много видеа и четох доста мнения за нея, че не била предвидима и не толкова добра, но честно казано, на мен ми се струва супер и пасва чудесно на колата.
Която е доста по-тежка отколкото вероятно си мислите, около 1,7 тона или със 150-ина повече от M2 Comp, което обаче е само със задно. Интересно е, че по-голямото M440i с чисто задно тежи точно толкова. Как резултира това на пътя? Двигателят няма никакъв проблем с масата, сцеплението също е супер, а в права линия колата се усеща стабилна. BMW са пресметнали нещата доста добре и са си оставили хардкор подхода за M2, а още по-хардкор нещата за M2 Comp и вероятно най-накрая за черешката на тортата – M2 CS. Много приятен автомобил и за магистрално каране, което също ме изненада. Тиха е, а видимостта е доста по-добра от тази в Supra. Разход на гориво? Доста на 100, когато се кара, както ви… кара да я карате. Иначе, с тази кутия, режим Eco Pro и внимателно натискане на газта, може да свалите и до под 8 л/100 км.
Цените. М240i xDrive започва от 107 800 лв., като тестовата кола вероятно отива към 120. Иначе, ако сте окей с най-слабия мотор, може да си вземете B MW 220i с 2-литров агрегат, 184 к.с., 7,4 сек до сто, само задно и стартова цена от 72 550 лв.
Заключение. Новото M240i xDrive може и да не е толкова красиво, колкото старото, но е сходно, като бързина с M2-ката, като същевременно е и относително практично за каране всеки ден. Определено кола с характер, която бихте изкарвали от гаража само заради карането. Интересно какво ще направят баварците с новoто M2.