Ето го чисто новото BMW M4 CSL. По-леко е със 100 кг и има лазерни стопове

  • Галерия с 45 снимки. Галерия с 45 снимки.

20 May 2022

‘Competition, Sport, Lightweight’. Това BMW пишат, че означават трите букви, макар че ‘Coupe Sport Leichtbau’ е по-познатата сред феновете на марката трактовка. Предишният седяха на багажника на 2003 BMW M3 CSL E46, което мнозина определят за най-добрата M кола правена някога, а началото бе поставено с BMW 3.0 CSL поколение E9 от 1972.

Сега, по повод 50 години M, марката от Мюнхен представя BMW M4 CSL. Логично колата е олекотена, със 100 кг до 1625 кг, което означава съотношение маса/мощност от 2,95 кг/к.с. Новите седалки са спестили 24 кг, а премахването на задната – още 21. С още толкова „е отслабнало“ заради карбон-керамичната спирачна система и по-леки компоненти по окачването, а още 15 заради олекотяване на шумоизолацията. Титаниевото гърне сваля още 4,3 кг.

Двигателят? Познатия 3-литров 6-цилиндров туйн турбо, но тук с 550 к.с. при 6250 об/мин и 650 Нм между 2750 и 5950 об/мин. Това е увеличение на мощността с 40 к.с. спрямо M4 Competition, въртящият момент е непроменен. Промените тук са основно в налягането на двете моноскрол турбини – качено от 1,7 на 2,1 бара, разбира се е пипано и по управлението на мотора.

Динамиката? Ускорение от 0-100 км/ч за 3,7 сек и 10,7 до 200. BMW M4 Competition с xDrive е с 0,2 сек по-бързо до сто, но класическият спринт не е акцент при CSL, колкото управлението. Максималната скорост е 307 км/ч, а времето на „Нюрбургринг“ - не може без заявен резултат там – е 7:15.677. Постигнато е със серийните Michelin Cup 2R с размери 275/35 ZR19 и 285/30 ZR20.

Какво е направено за въпросното управление? Колата седи с 8 мм по-ниско, но това не е толкова важно. По-интересното е, че вместо по една пружина във всеки край, M4 CSL разчита на по още една спомагателна, което частично разтоварва основната и подобрява стабилността при яко натискане, казват от BMW M. Голяма част от гумените втулки са заменени с метални връзки, а спомагателната рама е завинтена директно за шасито.

Визията? Ами, виждате е, доста ефектна и агресивна, с препратки към E46 M3 CSL, като ‘ducktail’ спойлера на задния капак и карбоновия таван. Още един интересен факт е, че това е първото BMW с лазерни ЗАДНИ светлини. Според мен изглеждат много яко, но и спестяват 400 грама маса от всеки стоп.

Вътре? Споменах ултра леките седалки с карбонова конструкция, чиято най-горна част може да се демонтира, за повече пространство при носене на каска. Централната конзола също е карбонова, алкантарен волан и също споменатата липса на задни седалки. Не липсва обаче климатика, нито стереото.

Добре, но защо CSL, а не GTS? Главният инженер на проекта Дирк Хекер казва за TopGear.com, че GTS е насочено повече към пистата, с регулируем преден сплитер, голям спойлер отзад и предпазна клетка вътре. Докато при CLS акцентът е олекотяването, с капак на багажника тип „патешка опашка“ и карбонов таван, като при E46 CSL.

Чудесно, и тук е момента да допълня с интересни факти посочени от Оли Меридж, доста старши журналист в TopGear. Той сравнява новото BMW M4 CSL с Porsche 911 GT3 и се оказва, че прекият конкурент на новия „баварец“ е по-лек с… 207 кг, докато преди 20 години (BMW M3 CSL срещу 996 GT3) разликата е била едва 3 кг. Оли пише също, че за това време GT3-ката е наддала само с 38 кг. Интересно.

Колко ще направят BMW M? Само 1000 екземпляра, което е с 383 по-малко от боготвореното E46 M3 CSL. Колкото до цената, във Великобритания започва от 125 900 паунда или еквивалента на 290 000 лв.

Много практичен и интересен!