Пазарът у нас: 20-годишни дизели и леко увеличение на търсенето на нови коли
Тенденцията за увеличение на купуването на нови коли у нас продължава да се засилва, но това не променя общата картина, в която пазарът втора ръка е в пъти по-силен. “Капитал” съобщава, че колите на старо у нас все по-често са стари дизелови модели, които постепенно излизат от употреба в Западна Европа, но все още не са ограничени от никакви регулации у нас.
Към тази дългогодишна тенденция прибавете недостига на чипове и негативните последици от войната в Украйна, за да стане ясно, че продажбите на нови автомобили трудно могат да избухнат.
Дефицитът на производството и инфлацията вдигната цените както на колите на старо, така и на новите, при които се добавя чакане от поне няколко месеца за нови поръчки.
Колко коли има в България?
В страната има 2,8 млн. леки коли. На този фон продажбите на нови автомобили за първите четири месеца на годината са нищожни: 10 591 нови регистрации на леки автомобили.
Кои са най-продаваните модели на старо?
За периода януари – април 2022 VW Group има впечатляващо присъствие. Седем от десетте най-продавани модела са на германския концерн, включително всички в топ шест. Golf от всички поколения и години на производство има 2701 регистрации, следван от Passat (1591 коли), Audi A3 (1039) и A4 (913). Вижте таблицата за повече информация.
Модел | Продажби на старо (01-04.2022) |
VW Golf | 2701 |
VW Passat | 1591 |
Audi A3 | 1039 |
Audi A4 | 913 |
VW Touran | 881 |
VW Polo | 757 |
Honda CR-V | 700 |
Mercedes C-клас | 666 |
Skoda Octavia | 662 |
Opel Zafira | 611 |
Възраст
От 82 788 новорегистрирани МПС-та (включително товарни, автобуси и мотори) у нас за периода януари – април 2022, 63% са на повече от 10 години. От общия брой коли по пътищата 48% са на повече от 20 години, а 74% от колите са на повече от 15 години.
Вид задвижване
От общо 2,8 млн. леки коли по пътищата ни, 1,36 млн. са дизелови (без камиони и автобуси), 1,06 млн. са бензинови коли, а електромобилите са точно 4083. Хибридите са 20 015, има и поне 326 хил. коли с газова уредба (вероятно са повече, защото много от тях са регистрирани като бензинови). Делът на електромобилите и хибридите скача най-рязко, но от много ниско ниво – за първите четири месеца на годината у нас са внесени (стари и нови) 700 електромобила и 3000 хибрида.