Вижте мерките, които Димитър Илиев предлага срещу джигитите на пътя


31 May 2022

В подробно интервю за “Капитал” рали пилотът и  заместник-председател на Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата” Димитър Илиев дава доста подробности около анализите, които агенцията му подготвя до две седмици да предаде на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ), МВР, общините и депутатите. Сред тях са включени предложения за промени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП) и разнообразни теми за повишаване на пътната безопасност: въвеждане на немаркирани полицейски автомобили, повишаване на контрола върху коланите за пътниците на задните седалки, тротинетките на пътя…

Глобите вече ще са конкретни суми

Предвижда се глобите вече да не са в диапазон, например от 50 до 150 лв., а да са конкретно описани за всяко нарушение. Според Илиев концентрацията на усилия трябва да бъде върху системните нарушители, т.нар. джигити, а не върху масовия шофьор.

Инфраструктурата

Точните думи на Митко Илиев за инфраструктурата по пътищата са: “Състоянието, в което се намира тази инфраструктура, е безобразно и аз лично смятам, че години наред е имало едно пренебрежително отношение към важността и значението на този фактор за безопасността”. Нещо, което всеки шофьор в страната добре знае.

Към тази тема той добавя темата за координацията на спасителните екипи и отстраняването на т.нар. черни точки по пътищата – места с концентрация на ПТП-та. В тези участъци инфраструктурата трябва да се подобри преди всички останали, вместо просто да се поставят знаци, указващи колко опасен е участъкът.

Пешеходци и пътници без колан

Според Илиев подценявани, но сериозни теми са поведението на пешеходците (“Виждали ли сте глобен пешеходец?”, пита реторично той) и поставянето на коланите на задната седалка. Засега не става ясно дали глобите за пешеходци и пътници ще се увеличат или се предлага засилване на контрола.

Немаркирани полицейски коли

8-кратният рали шампион на България предлага въвеждането на немаркирани полицейски коли, които да снимат джигити. Когато някой арогантен или агресивен направи нарушение, те директно включват сигнализацията, изкарват нарушителя на безопасно място и го глобяват.

Синхронизиране на камерите на АПИ и тол системата с МВР

От думите на Митко Илиев разбираме, че по този въпрос се работи и са ангажирани няколко министерства, като идеята е камерите на АПИ да влязат в ресора на МВР, т.е. тези над 300 камери да могат да отчитат всякакви нарушения, а не само да броят трафика и винетките.

“Отговорен гражданин”

Все пак Илиев изтъква, че каквито и промени да настъпят, без участието на шофьорите, трудно ще има сериозна промяна в черната статистика, която отрежда на България второ място в ЕС по загинали на пътя. Специалистът по пътна безопасност пояснява, че “отговорният гражданин” е нещо трудно за постигане, което зависи от социалната среда, образованието, възпитанието, манталитета, дисциплината и други фактори. 

“Сред водачите има едно такова усещане за безнаказаност, казва Илиев. Почти всеки си мисли, че едно малко нарушение на пътя няма да доведе до никакви последици. Проблемът е, че в един момент това се превръща в модел на поведение за повечето участници в движението по пътищата, който става опасен.”

Промените в Закона за движението по пътищата ще имат значение най-вече за така наречените хулигани на пътя. Те биха дали отражение върху хората, които системно са свикнали да правят нарушения и които със своето поведение застрашават останалите участници в движението.

Сбогом V10!