Германия въведе месечна карта от 9 евро за всички влакове!


02 Jun 2022

Съзнаваме, че сравненията между транспортната инфраструктура (включително ЖП) на България и Германия са по-скоро комични, отколкото сериозни. Но примерът на “най-автомобилната нация” все пак ни направи силно впечатление. От вчера, 1 юни 2022, месечната карта за използване на влаковете в Германия струва 9 евро. Това важи за всички влакове (с изключение на най-бързите ICE), като целта на правителството е да насърчи хората да пътуват бързо и евтино, като в същото време намали автомобилния трафик и съответно използването на горива. Революционното решение е изключително добре прието от почти всички в страната, която и без това е доста привързана към ЖП транспорта. Очаква се мярката да върне броя пътуващи към нивата отпреди пандемията, като в същото време намали зависимостта от вносен нефт.

Билетът от 9 евро представлява огромно намаление, като се има предвид, че при нормални условия толкова струва билетът за еднократно пътуване между два града на 30-40 км един от друг. Месечната карта за различните регионални зони е с различни цени, вариращи от около 60 до близо 100 евро, така че намалението е в пъти. Сериозна инвестиция, която веднага ни кара да се замислим за очакваните у нас отстъпки от 12,50 лв. на месец за гориво.

Разбира се, мащабите са различни, а Германия може да си позволи да финансира от бюджета си 2,5 млрд. евро, за да реализира билета от 9 евро. Инвестицията обаче вероятно ще се изплати от това, че много германци, а и туристи, ще останат да пътуват и съответно почиват в страната си, вместо да отидат в чужбина.

Критиците на идеята за билета от 9 евро смятат, че мярката ще доведе до хаос по гарите. Германските железници, по принцип доста добре уредени, и сега страдат от все по-чести закъснения на влаковете, а в самите влакове е обичайно да се видят правостоящи, поне за по-кратките разстояния. Доста критици има и в Южна Германия, която исторически е привързана към личния автомобил, нещо добре познато и у нас. В Бавария и Баден-Вюртемберг, дома на Mercedes, BMW, Audi и Porsche, пътуването с кола е по-популярно, а ЖП транспортът не е толкова развит, колкото в северната част на страната. Това не значи, че е зле развит, напротив, спрямо българските условия влаковете са несравнимо повече и по-често пристигащи, но по-голям процент от хората в тези райони пътуват с кола до съседния град, пише Deutsche Welle.

Deutsche Bahn отпуска допълнително по 50 регионални влака дневно, които да изпълняват общо 250 пътувания, осигурявайки 60 000 седящи места на денонощие.

Интересът към евтината карта е толкова голям, че системата на Deutsche Bahn се срина в първите часове, след като беше пусната в продажба. За броени часове бяха продадени 200 хил. карти, а от вчера пред автоматите за билети по германските гари почти няма хора.

 

Първородната Godzilla!