Европа направи още една крачка към забрана на ДВГ от 2035 г.


10 Jun 2022

Европейският парламент потвърди с ново гласуване забраната за продажба на автомобили с двигател с вътрешно горене от 2035 г. Депутатите гласуваха против изменение, което щеше да остави поне малка вратичка на производителите – намаляването на емисиите да бъде до 90, а не до 100%. При това положение обаче остава една единствена стъпка: преговори със страните членки по-късно тази година, което ще определи как да изглежда законът в крайния си вариант.

Проблемите по въвеждането на изцяло електрически превозни средства съвсем не са свързани само с цената на електромобилите или зарядната инфраструктура, а с опасността от загуба на милиони работни места, свързани с производството на бензинови/дизелови модели и частите за тях. Само у нас заетите в сектора по данни на Аутомотив Клъстер България са около 70 хил. души.

 

Някои от големите производители вече обявиха, че са готови за забраната и не смятат да произвеждат модели с ДВГ след 2035 г. Сред тях са Volvo, Ford, Alfa Romeo, MINI и Jaguar. Много производители обаче продължават да разработват нови и да развиват старите си двигатели с вътрешно горене: BMW, например. Има и по-крайни примери – италианското правителство се застъпи за изключения за някои марки, сред които Ferrari и Lamborghini, но не е ясно дали това предложение ще бъде одобрено.

Друга тема, свързана с бъдещето на ДВГ, е използването на синтетични горива. При тяхното изгаряне също се отделя въглероден диоксид, но значително по-малко, отколкото при класическите бензин/дизел. Освен това технологията за създаване на синтетично гориво изисква като една от съставките голямо количество въглероден диоксид, така че на теория колкото повече синтетично гориво изразходва една кола, толкова по-добре за въздуха, защото въглеродният диоксид от него се улавя и използва.

Във всеки случай основната алтернатива на ДВГ засега изглежда са електромобилите с всички ползи и негативи от това.