Производството на Lightyear 0 стартира тази година. Обещават сериозен пробег, но и още по-сериозна цена
Автомобилът със слънчева светлина Lightyear 0 ще влезе в производство тази година, съобщава CNN. В допълнение към зареждането в щепселните точки, той ще получи тласък от слънчевите панели на покрива, капака и багажника. Нидерландската компания "Лайтиър" (Lightyear) обяви, че тази есен ще започне да произвежда първия в света сериен автомобил, оборудван със слънчеви панели.
Lightyear 0 ще има извити слънчеви панели на покрива, капака и багажника, които зареждат електрическата батерия по време на шофиране (или при престой на паркинг), а първата доставка в Европа може да бъде още през ноември.
Компанията казва, че колата ще може да изминава около 624 км, без да спира за презареждане, и ще има допълнителен обхват до 70 км на ден от слънчевите панели. За сравнение, това е малко повече от Tesla Model 3 Long Range (около 600 км пробег)
Слънчевата гама ще осигури допълнително захранване на мили за дълги пътувания, но също така означава, че ще прекарвате по-малко време в точки за зареждане - или може дори да нямате нужда от тях изобщо. Компанията казва, че в горещ окръг като Испания или Португалия, ако ежедневното ви пътуване до работното място е под 22 мили, няма да е необходимо да включвате колата до седем месеца. При по-облачен климат, като Нидерландия, колата ще се нуждае от зареждане след два месеца.
"0" има много общо с прототипа Lightyear One, който беше представен преди две години, но е в състояние да направи повече с по-малка батерия, казва главният изпълнителен директор и съосновател на компанията Лекс Хофслоут.
"Задвижващият агрегат е най-ефективният в света",
твърди той, добавяйки, че аеродинамичната форма на автомобила и четирите вградени двигателя позволяват на по-малка батерия да осигури същия обхват. И други компании разработват автомобили със слънчеви панели, но нито една все още не е готова да излезе на пазара. Но докато цялата концепция на Lightyear 0 може да се основава на подобряване на ефективността и намаляване на времето за зареждане, той има максимална скорост от само 160 км/ч, а времето му от 0 до 100 км/ч е бавно - 10 секунди.
Освен това е скъп: един от моделите за стартиране ще ви струва 250 000 евро (262 000 долара) - малко повече от Ferrari Roma и далеч по скъп от семейни градски електромобили като Nissan Leaf (около 27 000 долара в Америка) или Тесла Модел 3 (около $50 000 в Америка).
Компанията се надява да пусне
"модел на хората"
- условно наречения Лайтиър Ту - до 2025 г., който ще се продава за около 30 000 евро (31 215 долара).
Ще има ли скоро евтини електромобили в България? Според данни на Асоциацията на автомобилните производители у нас напоследък има ръст на продажбите на електрически коли от 19%. Но засега електрификацията у нас се стимулира само от липсата на такси при паркиране и от данъците. Няма субсидиране от държавата при покупка на електромобил.
Автор: Красимир Панчев, ИКЕМ - Индустриален клъстер "Електромобили"