Автопаркът на МВР предимно 15-20-годишни коли, има мотори и от миналия век


20 Jul 2022

Автопаркът на МВР е остарял като над половината от колите се ползват между 15 и 20 години. Това става ясно от документацията към обществена поръчка за застраховки "Гражданска отговорност" и "Каско". Сред тях са посочени и мотоциклети, които в други държави вероятно биха били счетени за музейни експонати. У нас обаче продължават да се застраховат, а вероятно – и да се ползват.

Автор: Самуил Димитров, Mediapool.bg

 

От времето на Румен Петков

Силовото ведомство е посочило, че разполага с 5 хил. леки автомобила. Над 32% от тях са на възраст от 10 до 15 години. Други над 23% се ползват между 15 и 20 години.

Новите коли са малко – става дума за едва 34 автомобила на възраст до 1 една година. Това са 32 "Нисан Навара", едно "Рено-Трафик" и "Хюндай Елантра". Пикапите на "Нисан" бяха купени за пожарната през миналото лято. Последната пратка нови автомобили беше още през 2018 г. От тогава по-сериозни покупки не е имало, но пък междувременно избухна скандал с обществена поръчка за джипове, купени през 2017 г. Колите се оказаха в центъра на разследване на европейската служба за борба с измамите ОЛАФ, което доведе и до дело в специализираната прокуратура.


Най-масовата кола в МВР си остава "Опел-Астра". От тях има близо 1200 автомобила. Другата често срещана е "Ситроен Ксара Пикасо", купени още по времето на Тройната коалиция, когато министър бе Румен Петков. И двете марки са експлоатация над 10 или над 15 години. Има и 105 джипа "Ленд Ровър", също на достойна възраст. Далеч по-многобройни са "Лада-Нива"- близо 400. Те също не са първа младост.


 

От времето на великия СССР

Макар и малко, в автопарка на МВР се срещат возила, произведени по времето на великия Съветски съюз, когато милицията бе считана за биещото сърце на партията. В списъка попадат например пет мотоциклета ИЖ-Юпитер, чието производство започва през 1985 г., ИЖ-Планета 3, пуснати през 1971 г., както и "Восход", също пуснат на пазара през 1985 г. Има и мотори с кош.
Все още работещата съветска техника обаче далеч не се изчерпва с тези ветерани. Има няколко камиончета УАЗ, има шест-тонни ЗИЛ-ове, както и ГАЗ-ки. Товарните автомобили с висока проходимост например са само такива, видели много луни. Става дума за ГАЗ-66, ЗИЛ 131 и 157, PragaV3S, както и Saurer Berna. Сред автобусите се намират и няколко "Чавдар"-ки.

ИЖ-Планета 3

Все няма и все не стига

Проблемът с техниката в МВР е огромен и стои нерешен отдавна. От над 10 години например се говори за купуване на специализиран хеликоптер за гасене на пожари. Такъв към момента няма, при нужда се ползват пригодени за целта военни машини.
Че техниката е стара наскоро заяви и вътрешният министър Бойко Рашков. Той коментира, че колите били средно на по 12-13 години и се движели непрекъснато.
"В момента се обявяват поръчки, ще опитаме този път вместо да се купуват автомобили, да се вземат на оперативен лизинг. Установяваме, че поддръжката се извършва от определени автосервизи. Ще се опитаме да елиминираме кърлежите, които злоупотребяват с финансите в системата", заяви той.

 

Сбогом V10!