Rolls-Royce Ultrafan е най-големият самолетен двигател в света


27 Jul 2022

Rolls-Royce е близо до началото на тестовете на новия си самолетен двигател Ultrafan. Най-големият аеро двигател в света включва 3,55-метров вентилатор. Бързаме да уточним, че точният термин при съвременните турбовентилаторни самолети е точно вентилатор, а не турбина, витло или перка. 

Ultrafan е проектиран да бъде с 25% по-икономичен от актуалното поколение двигатели Rolls-Royce Trent, използвани в близо 2500 широкофюзелажни самолети на практически всички големи авиокомпании. Освен това той ще използва 100% SAF (устойчиво авиационно гориво), произведено от растителни източници или отпадъчни продукти.

Прототипът на Ultrafan е най-големият подобен двигател в света, но Rolls-Royce разкрива, че платформата Ultrafan е мащабируема, така че със същата технология биха могли да се произвеждат и доста по-малки двигатели. Говори се дори за завръщане на Rolls-Royce в класа на тяснофюзелажните самолети за средния разстояния.

Във всеки случай става въпрос за поглед в бъдещето, защото подобна разработка би била възможна единствено в сътрудничество с Boeing или Airbus за някое от следващите им поколения самолети.

Ultrafan използва много нови технологии. Например лопатките на огромния вентилатор ще бъдат изградени от карбонов композит, като всяка лопатка се състои от 500 последователно нанесени слоя композит, покрити с атакуващ ръб от титан. Успоредно всеки двигател ще получава компютърен модел на виртуален близнак, с помощта на който ще могат да се симулират всякакви екстремни натоварвания и извънредни ситуации при продължителна експлоатация на конкретния екземпляр.

Рекордна е също мощността на Ultrafan, която при първите тестове достигна 87 хил. к.с.

Успоредно с разработката на Ultrafan Rolls-Royce изгради високотехнологичната си лаборатория Testbed 80, създадена специално, за да има къде толкова сложен двигател да бъде тестван. В нея е възможно да се сравняват 10 хил. параметъра.

Очаква се Ultrafan да бъде използван в реални полети не преди 2030 г., като все още не е ясно дали това ще се случи първо в самолети на Boeing или Airbus.

 

Фенове сме! A вие?