Tecnam P2010 TDI явно е Golf-ът при малките самолети

  • Галерия със 7 снимки. Галерия със 7 снимки.

27 Jul 2022

Алгоритмите на Фейсбук са интересно нещо, щом започнаха да ми предлагат реклами за частни самолети. Тази на Tecnam м ми привлече вниманието и реших да се запозная с това малко самолетче. Не, че имам намерение да добавям още една машина за транспорт към скромния ми гараж от нафтово комби, 20-годишен мотоциклет и „био“ велосипед (така казвали на колелата, които не са с електрическо подпомагане…). Просто трите почти култови в автомобилния сектор букви в името на модела приковаха погледа ми.

Оказва се, че P2010 TDI е известен също и като P2010 170 JET A1, е най-икономичният модел в гамата на италианския производител Costruzioni Aeronautiche Tecnam, с най-голяма автономност. Причината е неговият дизелов двигател Continental Aero Cd 170, 4-цилиндров редови с 'common-rail' технология и турбо, с мощност… 170 к.с., който гори по 19,5 литра нафта на час. Освен с нафта, агрегатът може да работи с авиационно гориво JET A и JET A-1, като обемът на резервоара му е 240 литра.

Което, на теория, означава че компактното аеропланче може да лети в продължение на повече от 12 часа. Супер. Максималната му крейсерска скорост е 259 км/ч, а таванът му на полет е 5486 метра. Въпросният пробег според италианците е 1780 км, което е доста добре за самолетче от такъв калибър.

Колко точно е голям? Дължината е малко под 8 метра, а размаха на крилата е малко над 10. Максималната маса при излитане е 1200 кг, макс. полезен товар е 380 кг, а капацитетът за багаж – 40 кг. Кокпитът предлага място за четирима, в това число и пилота.

Чудесно, но цената? За съжаление P2010 TDI е доста по-скъп от Golf, с неговите начални 375 000 евро. Или около 15 пъти повече от базовата цена на VW Golf Mk8 с 2-литров TDI със 150 к.с. Ако обаче не сте фенове на дизела, може да си вземете P2010 със 180-конен бензинов мотор, но там вече пробегът намалява до 982 км. Топ версията е с 215 коня, който е със същия обхват.

Чичо Искрен се вихри!