Porsche придобива 50% от Red Bull


28 Jul 2022

Текст: Антон Симеонов

Не е тайна, че Porsche иска да влезе като партньор на Red Bull във Формула 1. Сега обаче наскоро публикувани документи от Мароканската агенция за защита на конкуренцията и други страни, потвърждават най-зле пазената тайна през последните месеци във Формула 1.

От документите става ясно, че Porsche ще придобие 50% от компанията RED BULL TECHNOLOGY LTD., която отговаря за разработване на шаситата на отбора от Формула 1. Освен това Porsche и Red Bull ще си сътрудничат в разработването и на задвижващите системи.

Като информация за читателите, законодателството предвижда, че такива намерения трябва да бъдат обявени пред съответните органи за защита на конкуренцията в поне 20 държави извън европейският съюз. В Мароко такъв тип документи е задължително да бъдат публикувани след одобрението им.

Официално прессъобщение за съвместната работа с Porsche е било планирано за домашното състезание на Red Bull в Австрия. Съобщението обаче трябваше да бъде отложено отново, тъй като Световният съвет на FIA​​ Motorsport не изпълни предварително заявеното си намерение да обяви окончателните разпоредби за двигателите за 2026 година на 29 юни.

Както беше обявено преди, финализираните разпоредби за задвижващите системи са основно изискване на Porsche, за да съобщи официално влизането си във Формула 1.

С придобиване на 50% дял от Red Bull, Porsche заявяват сериозните си намерения за Формула 1. Освен шаситата, задвижващите агрегати също ще бъдат разработвани под един покрив в Red Bull Powertrains в Милтън Кейнс.

От една страна Porsche няма да разработват нов отдел за задвижващи системи, за който нямат нито нужния капацитет, нито необходимото ноу хау. От друга страна Red Bull ще получат сериозна финансова и техническа помощ от Porsche.  

Въпреки, че дъщерния отбор Alpha Tauri не влиза в сделката и остава 100% част от Red Bull, се очаква той също да използва задвижващите системи на Porsche.

Какво се случва с Audi? - Все още в преговори със Sauber.

Втората марка във Volkswagen Group, чието влизане във Формула 1 вече е одобрено от всички необходими органи, Audi, не е толкова напред с проекта си, колкото Porsche. Базираната в Инголщат компания все още преговаря със собственика на Sauber Фин Раузинг за придобиването на 75 процента от акциите на отбора.

Ще остане ли Audi в преговорите за влизане във Формула 1?

Преди няколко месеца надзорният съвет на Volkswagen Group даде зелена светлина на Porsche и Audi да влязат във Формула 1 и одобри съответните бюджети, след като всички органи на двете марки вече бяха дали одобрението си.

Наскоро възникнаха съмнения, тъй като изпълнителният директор на Volkswagen Херберт Дис обяви оставката си на 22 юли. Въпреки това, на 1 септември Дис ще бъде заменен от главния изпълнителен директор на Porsche AG, Оливър Блуме, за който беше ясно, че е един от големите поддръжници за програмата Формула 1 на ниво марка Porsche.