Колко се чака за нова кола у нас?


07 Aug 2022

Автомобилният пазар се промени изключително през последните две години заради пандемията, а впоследствие и войната в Украйна. Сривът в производството и доставките на чипове удължи времето за чакане за нов автомобил до нива отпреди десетилетия. И това вероятно не е краят на проблема, защото се очаква през есента и зимата пандемията отново да затвори много заводи в Източна Азия, да намали капацитета на много пристанища, а в Европа фактор ще бъде и евентуалният недостиг на газ, което би засегнало сериозно заводите.

На този фон вече никой не се учудва, ако за нов автомобил чака половин, една или дори година и половина.

Колегите от “Сега” съобщават, че за някои електрички у нас се чака по 18 месеца – Skoda Enyaq, например. Два пъти по-бързо (но пак нетипично бавно) ще пристигне новопоръчана Octavia или Renault Arkana. 

В тази ситуация някои вносители предлагат нови услуги: бърза доставка, гарантирано до 30 дни. Но това върви ръка за ръка с компромиси – без избор на цвят или двигател, като в повечето случаи става въпрос за модели на склад от други пазари.

По правило проблемите с големите срокове за доставка засягат повече луксозните модели и тези от по-висок клас, където оборудването е по-богато и допълнителните опции забавят производството. Освен това клиентите, платили шестцифрена сума за нова кола, не са така склонни към компромиси с оборудването, както някой, който си избира базова Dacia, например.

Забавянията са едни и същи при почти всички марки, така че в повечето случаи клиентите търпеливо чакат, защото нямат алтернатива. В някои ситуации обаче дори след година чакане, колата все така не е налична и се налага клиентът или да се откаже (като си получи капарото обратно), или да избере нова модификация и чакането да започне отново.

Очевидно вносителите също не са щастливи от дългите срокове за доставка. Инфлацията изяжда печалбата им, а клиентите не са доволни от малкото коли на склад, които не предлагат достатъчно разнообразие. Това води до все повече клиенти, които се обръщат към пазара на старо. Само че цените и там скочиха, а официалните представителства вече нямат толкова разнообразие от върнати лизингови коли. Според различни източници за последната година цените на колите на старо в страната са скочили с между 20 и 50%. Освен това предлагането на коли до 5-6 години е намаляло, основно на пазара се предлагат коли на около 10 години, казва Любомир Доросиев от Асоциацията на вносителите на автомобили.

Ако все пак сте успели да си купите нова кола през последните година или две, добрата новина е, че сушата на пазара задържа цената й висока доста по-дълго от нормалното. Ако допреди пет години новите коли губеха 25-30% от стойността си още с излизането от шоурума, то сега някои от тях задържат цената си почти същата в продължение на една или две години, подобно на някой класически суперавтомобил.

ГЛЕДА ЛИ НОВОТО НИ ВИДЕО!?

 

 

Лукс от Китай!