Историята на Mercedes-Benz 190 SL и един чудесен екземпляр

  • Галерия с 23 снимки. Галерия с 23 снимки.

08 Aug 2022

Септември 1953. Макс Хофман, вносител на Daimler-Benz за САЩ, представя на борда на директорите своите идеи за разрастване на бизнеса. Те включвали два нови спорни модела, единият от които да бъде базиран на състезателния Mercedes-Benz 300 SL от 1952, който вече бил познат в Америка, след победата в ‘Carrera Panamericana’.

Ръководството обещало на Хофман, че ще покажат две концепции на салона в Ню Йорк, от 6 до 14 февруари 1954. Въпреки изключително късият срок за разработка на идеите, само пет месеца, прототипите на 300 SL и 190 SL дебютират на изложението.

Проектът за 300 SL W198 вече е бил в напреднала фаза и серийното производство можело да започне още през август същата година, докато дизайнът на 190 SL W121, за който отговаряли Карл Вилферт и Валтер Хекер, претърпял няколко трансформации. Визията на колата била доближена повече до тази на оформения от Фридрих Гайгер 300 SL.

Въздухозаборникът в предния капак, наличен при колата в Ню Йорк, отпаднал. Броните, решетката и мигачите също получили ретуш. Серийната визия на модела е показана пред публика през март 1955, на изложението в Женева, а производството започва два месеца по късно в Зинделфинген, където се правел и 300 SL.

Технически Mercedes-Benz 190 SL използвал много технически решения от доста по-скъпия 300 SL, но с няколко ключови разлики. Шасито например било модификация на седана 180 W120, а не значително по-скъпа тръбна конструкция, като при W 198.

Двигателят е базиран на 3-литровия 6-цилиндров редови мотор на W198, но за 190 SL бил с намален до 1,9-литра работен обем и с два цилиндъра по-малко. Мощността е 105 к.с., а целта на инженерите била колата да може да развие 190 км/ч. Оказало се, че това е невъзможно и 190 SL се ускорявал максимум до 170 км/ч, за разлика от 300 SL, чиято максимална скорост надвишавала 260 км/ч.

На изложението във Франкфурт през 1955 марката обявява цените на новия Mercedes-Benz 190 SL. Най-скъпата версия била с допълнителен твърд покрив и започвала от 17 650 марки, еквивалентни на 45 200 евро в днешно време. По същото време Porsche 356 се продавало за 13 000 марки, а с още няколко екстри 190 SL лесно подминавал 20-те хиляди. Седанът 180 Ponton струвал двойно по-малко, като е важно да се отбележи, че цените в САЩ били по-ниски от тези в Германия.

За периода 1955-1961 са произведени 25 881 екземпляра, значително по-малко от 3258-те 300 SL. А червената кола от галерията е причината да реша да разпиша историята на модела. Тя е направена през юни 1961 и се продава през mechatronik.de.

Внесена е от САЩ в Холандия, където през 2004 е подложена на детайлна реставрация. Пробегът е 45 180 мили (ок. 73 хил. км), а исканата сума е 174 900 евро.

Чичо Искрен се вихри!