Аерофлот разглобява част от самолетите си, за да летят други


09 Aug 2022

Руските авиокомпании, включително държавната "Аерофлот", разглобяват самолети, за да си осигурят резервни части, които вече не могат да купуват в чужбина заради западните санкции, съобщи Ройтерс, позовавайки се на четирима източници. Стъпките са в съответствие със съветите на руското правителство от юни, според които авиокомпаниите могат да използват някои самолети за части, за да гарантират, че останалите, произведени в чужбина, ще могат да продължат да летят поне до 2025 г.

 

Санкциите, наложени на Русия след инвазията в Украйна в края на февруари, попречиха на нейните авиокомпании да получават резервни части или да извършват техническо обслужване на Запад. Поне един Сухой Суперджет 100 и един Еърбъс А350, и двата експлоатирани от "Аерофлот", в момента са спрени и се разглобяват, казва един от източниците, като добавя, че Еърбъсът е почти чисто нов.

По-голямата част от самолетния парк на Русия се състои от западни пътнически самолети.

Оборудването е взето от няколко самолета Boeing 737 и Airbus A320 на "Аерофлот", тъй като превозвачът се нуждае от повече резервни части от тези модели за другите си самолети Boeing 737 и Airbus A320, каза източникът. Руското министерство на транспорта и "Аерофлот" не са пожелали да коментират.

Въпрос на време

Сглобяваните в Русия самолети Сухой Суперджет също са силно зависими от чуждестранни части. От един суперджет вече е бил демонтиран двигател като резервна част на друг.

Въпрос на време е само руските самолети да бъдат разглобени, казва източник от западната авиационна индустрия.

По-новите поколения самолети - A320neo, A350 и Boeing 737 MAX и 787, разполагат с технологии, които трябва да бъдат постоянно обновявани.

В рамките на една година след влизането в сила на санкциите ще бъде "предизвикателство" да се поддържат в експлоатация модерни самолети дори за високоразвитата и компетентна инженерна база на Русия, твърдят западни източници.

Практиката на отстраняване на части, за да може друг самолет да продължи да лети, е известна като превръщане на излезлите от употреба самолети в "коледни елхи". Макар и сравнително рядко, тя най-често е свързана с финансови затруднения и никога не се е случвала в такъв мащаб, както широкото пренареждане, което се предвижда в Русия, за да се справи с последиците от санкциите.

Самолетите могат да бъдат пуснати отново в експлоатация, при условие че извадените части бъдат върнати обратно, въпреки че това не е задължително да възстанови проследимостта, необходима за повторното пускане на самолетите на световните пазари.

Много части имат ограничен живот, който трябва да бъде регистриран.

С какво разполага "Аерофлот"

Близо 80% от флота на Аерофлот се състои от Boeing (BA.N) и Airbus (AIR.PA) - компанията разполага със 134 Boeing и 146 Airbus, както и с близо 80 самолета Sukhoi Superjet-100, произведени в Русия, към края на миналата година, по последни налични данни.

Според изчисления на Ройтерс, базирани на данни от Flightradar24, около 50 самолета на компанията - или 15% от флота й, включително самолетите, блокирани от санкциите - не са излитали от края на юли.

Три от седемте самолета Airbus A350, експлоатирани от "Аерофлот", включително един, който в момента се използва за части, не са излитали в продължение на около три месеца, показват данните на Flightradar24.

Руските превозвачи летят по по-малко маршрути заради западните санкции, което означава, че има неизползвани самолети на земята, те могат да бъдат разглобени, каза втори източник от индустрията.

В плана за развитие на руската авиационна индустрия до 2030 г. се оценява, че Русия може да се сблъска с най-големите предизвикателства при самолетите от сериите A350 и Bombardier Q, тъй като поддръжката им се извършва в чужбина.

"Аерофлот", който някога беше сред водещите авиокомпании в света, но сега разчита на държавна подкрепа, отбеляза 22% спад в трафика през второто тримесечие на тази година спрямо година по-рано, сочат данните на компанията, след като санкциите не ѝ позволиха да лети до повечето западни дестинации.

Осигуряването на доставки от държави, които не са наложили санкции на Русия, едва ли ще помогне, тъй като компаниите от Азия и Близкия изток се опасяват от риска от вторични санкции срещу тях, твърдят източниците.

    "Всяка отделна част има свой собствен (уникален) номер и ако в документите ще фигурира руска авиокомпания като краен купувач, тогава никой няма да се съгласи да доставя, нито Китай, нито Дубай", е категоричен един от източниците на Ройтерс.

Материал на OFFNews.bg

ГЛЕДА ЛИ НОВОТО НИ ВИДЕО? Ето сега можеш:

Сбогом V10!