Rolls-Royce Spectre е първият изцяло електрически Rolls, въпреки че не му личи

  • Галерия с 19 снимки. Галерия с 19 снимки.

18 Oct 2022

„Електрическият автомобил е напълно безшумен и чист. Няма миризми, нито вибрации. Той би бил много полезен, когато бъдат уредени стационарните зарядни станции.“

Това е цитат от прессъобщението за новия Rolls-Royce Spectre, но не е на сегашния шеф на компанията, а на Чарлз Стюарт Ролс, съосновател на марката, датиращ от 1900 година. Век и почти четвърт по-късно звучи съвсем актуален, нали?

Но, към колата. Тя е внушителна. Купе дълго 5,45 метра, широко повече от 2, с 3,21 м междуосие и маса от… 2,9 тона. Две цяло и девет тона. Окей, 700 кг от нея се дължат на батерията, която е с капацитет от…, Rolls-Royce не го издават, но предполагам, че в пода се крие модул с „големина“ от или 101,7 кВтч, като в BMW i7 xDrive M60, или 105,2 кВтч, като в iX M60.

Мощността и въртящия момент на RR Spectre обаче не са тайна - 585 к.с. (430 кВт) и 900 Нм, от два електромотора, задвижващи четирите колела. Ускорението от 0-100 км/ч е 4,5 сек, а максималната скорост не е спомената, но има предварителни изчисления за пробега – 520 км.

Дизайнът? Определено е работено за ефективна аеродинамика. Коефициентът на челно съпротивление е едва 0,25, рекорден за кола на RR, капакът се спуска плавно към решетката, като дори емблемата, „Летящата Емили“, е оптимизирана в аеродинамичния тунел. Само за нея екипът на Rolls-Royce е прекарал 830 часа…

И, както гласи заглавието, не прилича на електрическа кола. Което е супер, защото според мен визията е страхотна. Макар и с практики използвани в последно време от компанията-майка BMW, като „двуетажните“ предни светлини и подсветката на решетката.

Джантите са с диаметър 23 инча. Досега не са слагани по-големи на Rolls-Royce, като друг любопитен факт е, че Spectre ще бъде първото серийно купе с такъв размер джанти, от Bugatti Royale от 1926 г. насам. Страничната линия е доста елегантна, както и задницата.

Вътре? Типичен Rolls. Вратите се отварят наобратно, в предните калници се крие чадър, а зад волана е първият изцяло дигитален панел вграждан в RR. И при новия Phantom имате дисплей, но там и с физически елементи, докато тук е чист LCD екран. Вдясно от него има още два, един за инфотейнмънта и един само за да показва моделното име пред пасажера.

Седалките са нови, както и облицовките на вратите. Подобно на тавана с фиброоптични влакна, сега може да поръчате и т.н. опция Starlight Doors, с 4796 „звезди“ в тях. Супер.

Цената? От марката казват, че Spectre вече може да се поръча, а първите доставки ще започнат в края на 2023 г. Британците не пишат точни суми, но позиционират модела между Cullinan и Phantom. Което означава над 300 паунда или около 375 хил. паунда (сметни на BBC TopGear UK), във вида от галерията. Тоест, грубо в диапазона 670-840 хил. лв.

Много практичен и интересен!