Карахме електрически бус, новото Iveco eDaily

  • Галерия с 23 снимки. Галерия с 23 снимки.

07 Nov 2022

Знаете, че много рядко караме товарни автомобили за сайта и YouTube канала ни, но тази покана на Iveco бе за чисто новото им eDaily, което е изцяло на ток. Имаше предпоставки да бъде интересно преживяване и наистина се оказа такова. Ще пуснем и видео по-нататък, а дотогава ще ви споделя какво представлява eDaily, плюс малко впечатления.

Автомобилът е базиран на дизеловото Iveco Daily, ползва неговото шаси и се предлага във всички варианти, в които и нафтовия модел. Домакините от Iveco твърдят, че те са единствените, които предлагат електрическо задвижване за цялата си лекотоварна гама, за всички варианти на колесна база и надстройки. В презентацията пише, че изпълненията са над 200. Интересно.

Задвижването? То е разработка заедно с фирмата FPT Industrial, част от портфолиото на Iveco. Посетихме фабриката, където проследихме всички процеси по изработка на една такава задвижваща система. В Торино се правят както електромоторите, така и батериите. С малка скоба, че основните компоненти на ел. машини се доставят от Франция, като в Италия се сглобяват в модули, заедно с управляващата електроника, а батерийните клетки идват от американската Mictovast. В същия завод се правят и задвижващите оси на американската марка за тежкотоварни камиони Nikola, което е любопитен факт.

Сърцето на eDaily e ел. мотор с постоянни магнити с максимална мощност от 100 кВт (134 к.с.) и 300 Нм, когато е свързан с една батерия или 140 кВт (188 к.с.) и 400 Нм, когато е в комплект с 2 или 3 батерии. Той се монтира в задната част на шасито и задвижва задната ос чрез къс карданен вал, влизащ в диференциал. Плюс при тези машини е, че клиентите могат да избират различни предавателни числа в диференциала, според конкретните нужди на техния бизнес.

Батериите? Те са на модули, всеки с използваем капацитет от 35 кВтч и маса от по 260 кг. Автомобилите с най-къса база могат да се поръчат с една или с две батерии (общо 70 кВтч), докато по-дългите шасита позволяват наместване на три батерии – общо 105 кВтч.

Пробегът разбира се зависи от общия капацитет и масата на автомобила. Iveco предлага eDaily във варианти между 3,5 и 7,2 тона максимално допустима маса. Най-леката версия с една батерия покрива средно по 120 км, а с две – 235 км. Най-тежката се предлага с две батерии за 120 км или 180 км, когато разчита на три батерии общо 105 кВтч, като най-големия „маратонец“ е 5,25-тонното eDaily с три батерии, което официално прави по 300 км. Домакините обаче казват, че са го тествали само градско и са успели да минат дори 400 км. Зареждането? Най-бързата версия поддържа 80 кВт, с които „се качват“ 100 км пробег за 30 мин.

Как се кара? Много лесно. Имате три режима Natural, Power и Eco, които се избират с бутон тип палец от таблото. Ясно е как работят, като при Power имате възможност и за т.н. High Power представете си го като овърбууст, две минути с максимален въртящ момент – въпросните 300 или 400 Нм споменати горе.

Отделно, от лоста, който е като на нормален автоматик, може да избирате степен на рекуперация на спирачната система. Стандартен, такъв при който бусът почти спира напълно при пускане на газта (шофиране с един педал) и Sailing – по инерция, без почти никакво допълнително съпротивление. Бусът който карах беше и с опционалното въздушно окачване на задната ос, също с няколко режима на работа.

Карах малко, но пък в интензивния трафик на централно Торино. Лудница. Диаметърът на завиване на тестовия eDaily бе 11 метра, което е супер за такива ситуации и е колкото на VW Golf. Потеглянето е плавно, спирането е интересно, когато сте в режим на каране с един педал. Много е удобно и бих го ползвал ежедневно, ако ми се налагаше да върша такава работа.

Интересна е цената. Все още няма официална листа, но е ясно, че eDaily ще е осезаемо по-скъпо от дизеловото, особено с две и три батерии. Но пък домакините казват, че експлоатационните разходи са с 50% по-малко. Така, че ако искате да научите още неща за модела, може да кликнете тук долу и да свалите пълния pdf със спецификациите.

Първородната Godzilla!