Tesla достави първите Semi, но въпросите остават
На учудващо скромно събитие Tesla достави на клиенти първите два влекача Semi – брандирани в цветовете на Pepsi и дъщерната му компания Frito Lay. Това е безспорно важно събитие за транспортната индустрия, но извън еуфорията, трябва да признаем, че въпросите са повече от отговорите.
Tesla engineers tested Semi in a variety of harsh conditions to maximize reliability & durability pic.twitter.com/qjctWZSWvQ
— Tesla (@Tesla) December 2, 2022
Какво знаем?
Tesla засега пази в тайна почти всички конкретни данни. Пряко или косвено обаче съобщава някои неща. От обявения пробег от 800 км на натоварен камион (36,7 тона) и съобщения днес среден разход на енергия от 1,7 кВтч/миля (106 кВтч/100 км) разбираме, че батерията е с капацитет 850-900 кВтч. Това е внушително, но и очаквано. Вижте графиката с първото 800-километрово (500 мили) пътуване. По-интересно е, че обещаното отдавна супер зарядно, способно да зарежда с 900 или дори 1000 кВт скоро ще е реалност и ще може да се ползва също от Tesla Cybertruck. Между другото Semi и бъдещи модели на Tesla използват нова 1000-волтова платформа, за разлика от Model S, 3, X и Y, които са с 400-волтова.
Какво не знаем?
Не знаем колко ще струва Semi. Преди пет години бяха споменавани цени от 150 до 200 хил. долара, но засега няма нова информация по темата. Не знаем и кога започва масовото производство, защото доставените днес камиони са част от ранна серия. В момента заводът в Невада има много нисък капацитет на производство от едва пет камиона седмично. Реалното производство ще се осъществява в гигантския завод на компанията в Тексас, който все още се довършва и в момента произвежда само Model Y.
Друга въпросителна е колко тежи супер камионът на Tesla и каква товароносимост има. Споменатите 36,7 тона са близо до максимално допустимото ограничение за електрически камиони в Щатите, но не знам каква част от тази маса се пада на товара и каква на самия камион.
Във всеки случай, въпреки многото въпросителни, появата на първите клиентски Semi бе посрещната с огромен ентусиазъм от верните фенове на марката. А дали електрическият влекач наистина ще донесе революция в товарните превози и кога ще стане това, предстои да разберем!