Направиха последния Boeing 747. Моделът отива в историята 54 години след първия си полет
Boeing 747 е легендарен самолет. Разработката му започва заради американската авиокомпания Pan Am, която макар и доволна от Boeing 707, иска да разполага с два пъти и половина по-голям самолет, за да намали цената на седалка с 30%. През 1965 г. Джо Шътър напуска програмата на 737 и оглавява екипа по създаване на 747, първият авиолайнер с две пътеки.
Pan Am прави заявка за 25 самолета Boeing 747-100 в края на 1966, а първият сглобен самолет напуска производствената база в Еверет през септември 1968. Производствена база, която до ден днешен се води най-голямата града по използваем обем в света, като след нея е построената през 2022 Gigafactory на Tesla в Тексас. На 9 февруари 1969 самолетът прави своя първи полет, а сертифицирането му и встъпването в експлоатация в редиците на Pan Am, става през декември същата година. През 1970 започват и първите полети на компанията от Ню Йорк до Лондон.ирочината на фюзелажа и позицията на кабината са съобразени именно с функционалността на машината да пренася обемисти товари и да може да се оборудва с отваряща се челна секция.
През 54-те години съществуване на модела Boeing изкарва различни версии и модификации на самолета, като последната пътническа е 747-8 Intercontinental с капацитет от 410 места, дължина на фюзелажа 76,3 метра и обсег на действие от 14 310 км.
Звездата на Boeing 747 залязва през последното десетилетие, американските компании свалят самолета през 2017 г., но през 2020 настъпва друг ключов момент в неговата история. Курс на British Airways от Лондон за Ню Йорк, подпомаган от силен попътен вятър, поставя нов рекорд за дозвуков полет през Атлантика – 4 и 56 минути.
А преди броени дни последният Boeing 747 напусна помещенията, от общо 1574 произведени екземпляра. Той е в товарно изпълнение и ще служи на американския превозвач Atlas Air. Респект.