Доклад: Рискът да загинеш на автомагистрала в България е 3,5 пъти по-голям, отколкото в ЕС
Институтът за пътна безопасност в България излезе с доста стряскаща статистика относно състоянието на магистралите в страната ни. Не че не знаехме какво е положението като цяло, но когато всичко е обобщено в цифри, данните изглеждат още по-тревожно.
Експертите от института поясняват, че дейността на Агенция пътна инфраструктура поражда доста съмнения, тъй като от обещаните ремонти на 3000 км пътища през 2022 година са били изпълнени под 250 км. Това, от своя страна, е предпоставка за повишен риск от ПТП, съответно и повече потенциално загинали или ранени.
Пълния доклад можете да откриете на този линк, а по-долу ще ви представим част от данните и констатациите, които са публикувани в него.
"Експерти на ИПБ извършиха инспекция относно състоянието на автомагистралите в България към 15 декември 2022 г. Констатирано е, че незабавно трябва да се обезопасят над 350 км автомагистрали поради висок риск от настъпване на тежки ПТП. Ограничителните системи за пътищата са увредени на 415 места вследствие ПТП. Около 80% от положената маркировка не отговаря на минималните изисквания за светлоотразителност през тъмната част на денонощието. Приблизително 250 км от отводнителните съоръжения се нуждаят от възстановяване, рехабилитация и почистване. Констатирано е на 31 места неправилно поставени знаци, на 18 места не е премахната временната организация за движение. Необходимо е било извършването на текущ ремонт на пътната настилка на 480 км.
За периода 2020-2022 година на автомагистралите в България са загинали 150 души вследствие ПТП /не са включени 45 души македонски граждани загинали на АМ Струма/. Това прави средно по 50 човека годишно при 846 км обща дължина на АМ или средно на 17 км магистрала имаме по един загинал. За сравнение в Австрия има 1720 км. магистрали, а за периода 2020-2022 година загиналите са 88 души или средно на година загиват по 29,3 души. Съотносимо към километрите магистрали това означава че на 59 км магистрала загива един човек средно годишно.
Риска да загинеш на автомагистрала в България е 3,5 пъти по-голям от колкото в ЕС. Изводът е, че има пряка зависимост от поддръжката на автомагистралите и пътнотранспортния травматизъм по тях. Налице е безотговорно поведение от страна на длъжностните лица в АПИ. Системно не е упражняван контрол от страна на Министерски съвет върху планираните и изразходвани средства за текущ и основен ремонт на републиканската пътна мрежа. Небрежното отношение на длъжностните лица относно стопанисването на поверената им пътна инфраструктура може да се квалифицират като безстопанственост съгласно НК."