1 от 6: Schuppan Porsche 962CR за милиони, което никога не е карано















1968 Porsche 912, 1965 Shelby Cobra CSX4000, 1971 De Tomaso Pantera, 1982 Lancia 037 Stradale, 1991 Jagaur XJR-15 и 1994 Mitsubishi Lancer Evolution II GSR. Какво е общото между тези доста редки автомобили и колата предмет на материала? Техният собственик, Матьо Джеймс Айвънхоу.
Или по-точно казано, човекът през които са минали изброените и още доста интересни автомобили. Г-н Айвънхоу притежава автокъщата за такъв калибър возила, сайтът се казва thecultivatedcollector.com, а най-новата му придобивка е въпросното Schuppan Porsche 962CR, което той засега не възнамерява да продава.
Попаднах на историята му в thedrive.com, снимките са дело на Andrew Link Photography, а историята на фирмата създала само 6 такива коли, вече съм публикувал в сайта. През февруари 2021 писах за 5-ия екземпляр, който тогава бе обявен за продажба. Материалът е много детайлен и ако искате да разберете кой е Верн Шупан и защо компанията му е фалирала още на шестата кола, от предвидени 50, кликнете тук.
„Шосейната ракета“ от галерията е последният произведен автомобил. А защо е с нулев километраж? Айвънхоу разказва историята. Той казва, че това шаси #6 e закарано на Льо Ман през 1994, като идеята на неговите собственици [явно все още фирмата на Шупан] била да го покажат на комисарите, за да докажат, че състезателната им кола има и шосеен вариант, че е хомологирана.
След което, докато никой не гледа, да преоборудват така или иначе състезателната по същество машина в спортни премени и да я пуснат на пистата. Някои обаче гледал, номерът не минал и засрамен, отборът се прибрал вкъщи. По-късно през същата година фирмата на Шупан обявила фалит, а един от инвеститорите, доставчик на стъклата за емблематичните двуетажни автобуси в Лондон, прибрала две коли за обезщетение. Нови те са се продавали за между 1,5 и 1,9 млн. долара, през 90-те! Допускам, че са две, защото същото пишеше и за шаси #5.
Колата с нулев километраж седяла в офиса на обезщетената компания от 1994 до 2010 г., когато е продадена и изпратена в САЩ. Луд по темата “Schuppan Porsche”, Айвънхоу бързо разбира местонахождението на шаси #6, което успява да придобие през 2018 г. И оттогава, както всички предишни негови притежатели, не е карал автомобила.
„Не са много нещата, които съм правил в автомобилната сфера, които да ме измъчват повече от притежаването на тази кола,“ казва Матьо за thedrive.com. „Това е ракета. Абсолютна ракета…, ако искаш да я развържеш както трябва…, става въпрос за кола с мега аеродинамика. Колкото по-бързо я караш, толкова по-добра става.“
Двигателят е разработен от легендарния инженер Ханс Мецгер, Type-935’ боксер, 6-цилиндров с обем 3,2 литра, чиито глави са с водно охлаждане, а самите цилиндри – с въздушно. Пълненето става с две турбини KKK, като мощността варира в зависимост от конкретната настройка на налягането, която може да се променя чрез превключвател от кокпита. При 2,4 бара агрегатът генерира 608 к.с. и 560 Нм, вторите при 5500 об/мин.
„Да можеш да изпиташ такова нещо с регистрационна табела отзад е невероятно. При определени обстоятелства, може да помисля да го направя,“ допълва Айвънхоу. Тоест, американецът допуска, че не е изключено да навърти някакви километри на това ултра ценно парче от автомобилната история. Което е супер.
Статията на щатския сайт завършва с друг готин цитат на собственика: „Това е кола, която в продължение на години е седяла на тъмно. Време е да бъде изкарана и да разкаже своята история.“
А дотогава разгледайте яката галерия, след което може да кликнете на тези две снимки, горе на вече споменатото шаси #5, а долу – на това оригинално състезателно Porsche 962 C, обявено наскоро за еквивалента на 3,5 млн. лв.