Карахме новото хибридно Renault Austral
Чисто новото Renault Austral, в рамките на т.н. международен ‘launch’ тест, който се проведе на 12 октомври в Испания. И по-точно, тогава бе слотът за българската група, съвпадащ с… Националния празник на Испания. За нас това означаваше две неща – първо, нищожен трафик по пътищата (супер!), и второ, почти невъзможно за намиране отворено местенце за по „сервеса“ след карането вечерта, освен доста приятният ни хотел Парадор де ла Граня.
Поне такава ми се стори ситуацията тогава, в района на провинция Сеговия, основна точка от теста, започнал още в близост до летището на Мадрид - Барахас. Карахме колите около 80 км до въпросния хотел, а на следващия ден предстоеше същинският тест - страхотни планински пътища и спирка в ски курорт. Не очаквах да посетя подобна локация в Испания, но ето, че се случи. Valdesqui (не знам как се превежда) е разположен на 70 км от Мадрид, денивелацията му е между 1860 и 2278 метра надморска височина, общата дължина на пистите е над 22 км.
В средата на октомври обаче нямаше сняг, валя ни дъжд, но не бяхме там за да се пързаляме, а за да маневрираме. Използвахме големия паркинг за тестване на 4Control системата за завиване на задните колела на Austrаl. Яките гледки и завои също бяха причина да се отбием. А защо Renault проведе теста в Испания? Защото…, ами защо не? Там е супер, но и защото на 200 км от споменатия ски курорт, се намира родното място на колите, които карахме – заводът на френската марка в Паленсия.
Какво представлява Austral? Моделът наследява неособено успешния, като продажби Kadjar и бе планиран за 2021 г., но поради обясними причини Renault забави премиерата му. Meganе Е-Tech Electric изпревари Austral, което обаче даде още време на инженерите да доизпипат колата, включително и опционалната система за 4Control, която ще ви обясня как работи и се усеща в забзаците долу под „Зад волана“.
Отвън. Изглежда много стилно. Дизайнът не е изчанчен, линиите са изчистени, веднага се разпознава като Renault (отпред и отзад, отстрани прилича на много от конкурентите си, но това важи и за тях), създава впечатление за качествена визия и изработка. А това “A”, което виждате на снимките, означава най-спортно изглеждащата спецификация Esprit Alpine. Французите лансират тази линия на оборудване за пръв път с Austral, като идеята е в смисъла на S line при Audi, М Performance при BMW, AMG line при Merc и, разбрахте.
Esprit Alpine може да се вземе, като допълнение на топ нивото на оборудване techno и включва двуцветно изпълнение на екстериора и възможност за избор на специалната боя Satin Shale Grey. Иначе палитрата е съставена от седем цвята, джантите започват от 17-инчови за базовото equilibre, 19-ки са при techno и 20-инчови за него с добавката Esprit Alpine.
Отвътре. Esprit Alpine идва и с „вътрешни бонуси“, като алкантара и карбоноподобен текстил по седалките, по таблото и също пришити френски флагчета. Кокпитът е много сходен с този на електрическия Megane, наричат го OpenR и е с 12-инчов портретен дисплей в средата, ако изберете кола в средното или върховото ниво. Базовото е с 9-инчов, но при всички имате 12,3-инчов дигитален панел зад серийния неособено кръгъл волан.
OpenR системата е базирана на Andorid, разполагате с Google навигация и асистент, като Renault са оставили физически контроли на климатика, ADAS системите и стереото, което е чудесно. Последното вече може да се поръча (от 2023 г.) под формата на страхотната система Harman Kardon с 12 говорителя и 485 вата.
При Еsprit Alpine получавате и плъзгаща се надлъжно в диапазон 16 см задна седалка, както и възможност да доплатите 1090 лв. за ел. регулируеми предни седалки с подгрев и масаж, с допълнителна регулация на подглавниците им и подгрев на челното стъкло. Подробностите обаче кое с кое и за колко, може да разгледате в ценовата листа, по-важното е какво е усещането вътре? Отговорът е – хубаво. Усещане за качество, за логично управление на функциите, за нищо излишно и за достатъчно пространство на втория ред.
Мястото за багаж варира в зависимост от избрания тип задвижване и дали колата е с мърдаща се задна седалка. При наличие такава при двата „меки хибрида“, може да отворите между 575 и 1525 литра, а ако сте взели „пълния хибрид“ – литрите са съответно 555 с изправени облегалки на втория ред и 1455 при бутнати.
Задвижването. Няма дизели, няма и плъгин хибриди. Търсенето на първите е все по-малко, а вторите рядко се зареждат с кабел, казват от Renault. Затова французите са заложили на два „меки хибрида“ с 1,3-литров 4-цилиндров турбо бензин със 140 и 160 к.с., както и на най-мощната версия, която карахме ние - E-Tech с 1,2-литров 3-цилиндров турбо бензин + ел. мотор и обща мощност 200 к.с.
Въпросната E-Tech Hybrid система е усъвършенствана версия на онази, която Renault вгражда в Clio и за която направихме специално видео преди година. Тогава проведох много интересен разговор с инж. Пламен Малджански и инж. Никола Фремо, вторият е човекът измислил тази доста хитра техника. Още тогава попитах Фремо дали мислят за вариант с турбо мотор. При Clio и Captur се ползва не чак толкова ефективният и вече поостарял атмосферен 1,6, докато при Austral ДВГ-то е с принудително пълнене и добавен още един вариант за взаимодействие между силовия ел. мотор, малкия допълнителен ел. двигател и 1,2-литровия мотор. С него възможностите стават общо 15. Друго съществено подобрение е 400-волтовата архитектура, за разлика от 280-волтовата при споменатите по-малки модели, както и батерията с капацитет 2 кВтч.
Зад волана. Тестовите автомобили бяха само в топ спецификацията с E-TECH Full Hybrid с 200 к.с. и Еsprit Alpine, тоест, върха на сладоледа при Austral. Колата е доста тиха и при по-висока скорост, а през повечето време не се усеща как системата смесва различните типове задвижвания, кога се сменят 4+2-те предавки на двете скоростни кутии (ако се чудите за какво говоря, по-добре гледайте видеото ни с Никола Фремо). Единствено когато карате с постоянна скорост и настъпите за изпреварване, в определени ситуации, системата може да се замисли за момент, след което се конфигурира по най-добрия според нея начин и колата ускорява уверено. Имате пера зад волана, но те са за да изберете степента на отрицателно ускорение при вдигане на газта, тоест, на силата на рекуперация. Динамиката е прилична, 0-100 км/ч за 8,4 секунди и малко под 10 сек за версиите със 140 и 160 к.с. При всички максималната скорост е 175 км/ч. От т.н. Multi-Sence бутон на волана избирате между Eco, Comfort и Sport, като имате и Perso, персонална конфигурация, при която може предварително да зададете различни настройки.
Няколко пъти вече споменах 4Control системата, която е важен акцент при Austral. Да, тя наистина редуцира диаметъра на завиване от 11,2 до 10,1 метра, повече от метър, колата е осезаемо по-маневрена, но още по-големият бонус е при каране с над 50 км/ч, когато задните гуми завиват по посока на предните. Автомобилът се усеща много пъргав при изписване на завоите, при изпреварвания и при динамично каране. Важно уточнение е, че с 4Control опцията за E-TECH Full Hybrid идва и независимото мултилинк задно окачване, което иначе е с торсионна греда за останалите версии.
Разход? Официално дават 4,6 л/100 км за 200-конния хибрид, като при мен даде 6,2-6,3 през първия ден. Успях да го кача до 7 с много зор, но реалният спокойно може да се движи около 6-те. Имате 55-литров резервоар за всички версии, като за „меките хибриди“ дават 6,1 и 6,2 л/100 км.
Цените. Засега у нас са публикувани на двата „меки хибрида“. Най-достъпният Austral е със 140 к.с. и в базовото ниво equilibre, което започва от 53 990 лв. Версията със 160 коня се продава директно от по-богатото techno - 63 990 лв. Може да изберете и добавката със спортни акценти Еsprit Alpine за още 5 хил. лв. Колкото до хибрида с 200 к.с., той ще бъде лансиран през есента.
Заключение. Austral изглежда много добре, комфортен е, технологичен, системите за сигурност и подпомагане на водача са в изобилие, а кокпитът и функционалностите с Android база определено са силна страна на модела. Както и завиващите задни колела. Моделът отговаря чудесно на всички критерии за да бъде пълноценен семеен автомобил. В този сегмент обаче има и силни конкуренти, като също трябва да имате предвид, че тествах версията с 200 к.с. и хибридната система, която не очаквайте да бъде евтина.