Новото Maserati GranTurismo вече е у нас. Колата е… страхотна!


23 Feb 2023

Не, че сме я карали (все още) за YouTube канала, но се случи така, че… „се налижи“ да я запаля на официалното ѝ представяне, което „Ауто Италия“ направи снощи (22.02.2023). Докато аз натисках деликатно 3-литровия Nettuno, седнал изключително комфортно върху фината червена кожа, отвън Спас покриваше друга част от Dizzy задълженията ни, свързани със социалните мрежи.

Но, по-важното е как изглежда Maserati GranTurismo на живо и отговорът е в края на заглавието. Това бе първата ми среща с новия модел, който има да посреща висока топка от предходното поколение. M145, както е заводското означение на първата генерация. Произвеждано в периода 2007-2019, то все още изглежда великолепно, нищо че е на повече от 16 години. Казвам повече, защото макар и дебютът му да е бил тогава, визията на този автомобил вероятно е решена финално 2-3 години по-рано.

Но, обратно към звездата на вечерта – M189 или чисто новото второ поколение GranTurismo. Пропорциите на купето са сходни с тези на предишното, което е едновременно умишлено и чудесно. Колата определено има силно присъствие и не претендира да е ултра спортна резачка за писта, а мега GT купе за бързо и далечно каране.

Първият у нас екземпляр е в по-мощната спецификация Trofeo, която се задвижва от споменатия вече 3.0 битурбо V6 с 550 коня и в якия ‘Grigio Maratea Matt’, един от общо 11-те възможни цвята. Той е в контраст с червените спирачни апарати, които пък могат да бъдат в други четири цвята. Джантите? Колата в шоурума е с бруууталните 20- и 21-инчови ‘Astreo’ дизайн.

Вътре? За 50-те секунди прекарани в кокпита усетих вълнение, разбира се – чисто ново Maserati купе и вероятно над 80 човека отвън, насочили камери към него. И съчетание от комфорт и спорт, като и двете са впечатления само на статична база. И на качество, което не бе типично за марката преди 15-ина години.

Стартовата цена на Trofeo е 227 000 евро или около 444 хил. лв. Позиционираното под нея изпълнение Modena обаче може да се поръча за малко по-разумните 181 800 евро или около 356 хил. лв. За които не получавате много по-малко GranTurismo, защото Modena също разполага с Nettuno мотор, но при нея е с 490 к.с. и 600 Нм, достатъчни за 3,9 сек от 0-100 км/ч и 302 км/ч максимална скорост (3,5 сек и 320 км/ч при Trofeo).

Малко по-нататък очакваме да дойде и третият вариант Folgore (на снимката долу), който е чисто… електрически. Става въпрос за 800-волтова архитектура, 3 мотора и сумарна мощност от 760 к.с., захранвани от батерия с капацитет от 92,5 кВтч. За него обаче ще почакаме, както и за първо кръгче с (евентуално) автомобила от дебютното парти. В шоурума изглежда внушително, но съм сигурен, че на пътя ще е още по-впечатляващ. Така, че се надяваме това лято да може да видите как точно седи там, в нашия канал. 

Любопитен факт за България, е че сме в топ 5 на най-успешните пазари за Maserati на глава от населението. През юли 2022 марката откри втория си шоурум в страната, този път във Варна, като броят продадените през изминалата година автомобили е респектиращ – 101. В момента домът на марката в София подлежи на сериозна трансформация с инвестиции на стойност от 1 млн. евро, модернизацията ще бъде завършена през юни, когато „Ауто Италия“ ще ни покажат и споменатото GranTurismo Folgore, както и чисто електрическата версия на Grecale, носеща същото име.

Фенове сме! A вие?