Млада легенда: Peugeot 205 навърши 40 години

  • 4 изображения за 40-тата годишнина 4 изображения за 40-тата годишнина

28 Feb 2023

Преди 40 години, през февруари 1983 г., Peugeot предизвиква фурор с пускането на пазара на своя нов модел 205. Точната дата е 24-ти, а този модел пренася марката в модерната ера, както по отношение на продукта, маркетинга, така и по отношение на моторния спорт. Поглед назад към една привлекателна епична история - произхода на дълга поредица от успешни градски автомобили Peugeot.

По отношение на дизайна, както и технологиите и маркетинга, Peugeot 205 променя играта. Докато повечето от предишните автомобили на марката са проектирани от Pininfarina, при 205 стилистите, водени от Жерар Велтер, спечелват конкурса, организиран вътрешно с много по-модерен и флуиден дизайн (Pininfarina се „утешават“, като проектират Peugeot 205 кабриолет). Това е дизайн, който поставя началото на някои отличителни знаци, които ще бъдат намерени в бъдещите модели, например решетката с хоризонтални ленти и лентата между задните светлини. Нещо повече, известното име в автомобилния дизайн Пол Брак, тогава член на студио Peugeot, създава интериора на Peugeot 205.

Технически, Peugeot 205 сигнализира навлизането на Peugeot в модерната ера: компактен, но просторен, практичен със своя хечбек профил, ефективен и икономичен, в същото време адаптиран за всякакви приложения. Това е първият автомобил на французите, при който се използват торсионни щанги отзад, за да се освободи повече място в купето. Това е и първият автомобил, който получава новото семейство двигатели XU, а именно XUD7, четирицилиндров 1769 cm3 двигател с 60 к.с., което направи Peugeot 205 първият малък френски дизелов автомобил и преди всичко първия малък дизелов модел, който предлага  производителност, еквивалентна на тази на неговите бензинови събратя, но с много по-нисък разход (3,9 л/100 км средно).

Peugeot 205 е също така първият малък Peugeot, който получава толкова широка и разнообразна гама двигатели - от 45 до 200 конски сили и автоматична скоростна кутия, рядка опция на пазара по онова време. От пускането си на пазара през 1983 г. той идва с четири бензинови двигателя и един дизелов. На следващата година гамата е разширена, за да включва легендарните GTI и Turbo 16, както и каросерия с 3 врати. Последва цяла гама от версии, от по-достъпните, като 1986 Junior, до по-шикозните, като Lacoste или Gentry.

Моторният спорт е мощен инструмент за популяризиране на Peugeot 205. През 1984 г., под ръководството на Жан Тод, автомобилът влиза във висшата категория на Световния Рали Шампионат, в легендарната Група B, с впечатляващия 205 Turbo 16.

През този първи сезон Ари Ватанен прави силно впечатление, като спечелва три ралита. През 1985 и 1986 г. Peugeot 205 Turbo 16 позволява на бранда да спечели световната титла при производителите, а Тимо Салонен (1985) и Юха Канкунен (1986) да вземат титлата при пилотите. Тъй като в края на 1986 г. вече няма категория Група B, Жан Тод предлага на Peugeot да участва в рали “Париж-Дакар” спечелено през 1987 и 1988 г. Peugeot 205 T16 е специално адаптиран и спечелва известния рали-рейд, първо в ръцете на Ари Ватанен, след това управляван от Юха Канкунен.

През 1998 г. след дълга кариера от 15 години и 5 278 050 произведени бройки, Peugeot 205 се пенсионира. В съзнанието на автомобилните ентусиасти това завинаги ще остане „свещеното число“ на Peugeot, което изгради основите на изключителна линия от успешни градски автомобили - Peugeot 206, Peugeot 207 и Peugeot 208.

Много практичен и интересен!