Карахме новото и много различно Peugeot 408
Не е хечбек, поне в смисъла на класическия хеч. Задницата е в стил фастбек, но относително високият клиренс и черните пластмаси в долната част, както и около калниците, добавят офроуд нюанс. Не е седан, нито SUV. Тоест, новото Peugeot 408 не прилича на нито един модел на марката, но определено хваща окото. Това си пролича както по време на двудневния тест, така и по реакциите в социалните мрежи.
Какво представлява? Нова концепция, която е базирана на платформата EMP2. Oт Peugeot го определят, като кросоувър купе, а ценово е позициониран между 308 и 508, а също се намества и между SUV-овете 2008 и 3008. Няма опция за двойно задвижване, каквато е и ситуацията при неговия братовчед Citroen C5 X, който карахме наскоро и за когото подготвяме видео. Подобно планираме и за 408-мицата, но засега ви предлагаме тези писмени впечатления.
Отвън. Трудно може да намерите повърхност, която да не е с някаква чупка. На места дори се чудите „Дали не съм я ударил някъде?“, но определено смелият дизайн е в полза на колата. Нивата на оборудване са само три, тенденция е производителите да ограничават избора, с цел той да бъде по-лесен за клиентите, но и с цел по-лесна сертификация/оптимизация на разходите за самите марки.
В този ред на мисли, разликите отвън между Allure, Allure Pack и GT, са почти незабележими. Базовото идва със 17-инчови лети джанти, докато следващите две са с 19-ки, като имате опция и за доста интересни 20-инчови, ако изберете плъгина в топ нивото. Последното може да познаете и по двете допълнителни емблеми отстрани, в стил Ferrari. Цветовете са 6, като най-яките според мен са стандартният Obsession Blue и опционалният (+1373 лв.) червен Rouge Elixir.
Любопитен факт са размерите на гумите и по-специално на 19-инчовите, които са с широчина 205 при борд /55, което означава, че са по-тесни от 17-ките (215/65). По отношение на размерите на купето обаче няма въпросителни. Автомобилът е дълъг почти почти 4,7 метра или с 9 см по-малко от 508 SW, а междуосието е почти 2,8 метра – със само 6 мм изоставане спрямо споменатото вече комби. Клиренсът е почти 19 см, а височината е малко под 1,5 метра.
Отвътре. Усеща се е и е по-просторно от 508, противно на логиката в йерархично отношение. Прекарах повече от час на задната седалка без смущения в комфорта, мястото за краката е повече от достатъчно, а с това за главата ще имате проблем, само ако сте около метър и деветдесет и нагоре. Средната позиция е по-висока и пътуването на трима възрастни отзад не е идеален вариант, но ако сте двама, ще се чувствате чудесно.
Шофьорската позиция е добра, видимостта в централното огледало страда от „фастбек задната врата, но серийната за средното ниво камера за заден ход е с добро качество и даже има система за измиване. Срещу 915 лв. може да вземете т.н. Visio Pack 3 с общо 4 HD камери, като при GT има опция и за система за нощно виждане с инфрачервена камера (+2441 лв.), технология типична за по-високите класове.
Таблото е доста разчупено, в унисон с екстериора. Всички версии идват с дисплей зад волана, четлив, но това колко точно от него ще виждате, зависи от височината ви и предпочитанията за позиция зад/на волана. Последният е познатият малък обръч, доста як и удобен, но поляризиращ поради споменатите в този абзац причини. Десетинчовият дисплей в средата също е стандарт, както и избираемите i-Toggles под него – LCD „бутони“, чиито функции може да конфигурирате. Под тях имате и физически копчета, но функциите на климатичната инсталация са приписани на дисплея, за разлика от доста по-конвенционалното (но и по-скучно) табло на Citroen C5 X. Повечето материали са приятни на допир, тук-таме се намират и твърди пластмаси, а топ нивото идва с масажиращи седалки и с яко стерео Focal.
Последното отнема 28 литра от багажното пространство, което само по себе си е прилично. При чисто бензиновата 408-мица с нормално стерео имате най-малко 536 литра, а батерията при двата плъгина изяжда 65 литра.
Задвижването. Неелектрифицираният вариант е само един, 1,2-литровият 3-цилиндров турбо мотор със 130 к.с., който звучи приятно и, честно казано, е достатъчен. Ако карате често на къси разстояния в града и имате условия за зареждане вкъщи и/или на работното място, тогава има смисъл да погледнете плъгин хибридите. Те са с ел. мотор с мощност 110 к.с. и 1,6-литров 4-цил. бензинов агрегат, с обща мощност на системата 180 к.с. или 225 к.с.
Батерията и при двата е с капацитет от 12,4 кВтч и официално ви дава чисто електрически пробег от 62-64 км, като реално може да постигнете 30-40, без проблем. Времето за зареждане е 7 часа от обикновен контакт, а ако поръчате опционалното 7,4-киловатовото бордово зарядно (+1220 лв.), може да успеете за 1 ч. и 40 мин. Която и от двете хибридни коли да изберете, Peugeot ще ви подарят домашен ‘wallbox’, което е яко.
Зад волана. Комфортът определено е акцент при 408. Окачването работи плюшено, салонът остава относително тих и при по-високи скорости, а 8-степенната автоматична кутия, която е единствена трансмисия в гамата, работи добре.
Супер е, че успях да тествам както плъгин хибрида с 225 к.с., така и 130-конния PureTech. Първият е по-пъргав, 7,8 сек от 0-100 км/ч и с максимални 233 км/ч, но и по-тежък с около 300 кг – общо 1,7 тона. Колата даде разход от около 6 на сто с трима човека, но и с пълна батерия при старта. Така че, ако сте се насочили към електрифицирано 408, е редно да съобразите написаното горе при „Задвижването“.
Трицилиндровата версия е относително лека, 1,4 тона и с обещани 10,4 сек от 0-100, които реално се усещат по-малко. Звукът му е приятен и, както писах по-горе, тягата му е достатъчна. Той ни даде разход от около 7 на сто, но съм убеден, че може да падне и под 6.
Цените. Започват от 86 664 лв. за версията със 130 коня и началното ниво Allure, която достига до 75 403 лв. в топ спецификацията GT. Реално обаче, средното Allure Pack е доста добре екипирано и ще ви излезе 69 476 лв. При хибридите ситуацията е очаквано по-скъпа – 86 664 лв. за най-достъпния 180-конен вариант, който достига до 94 702 лв., а топ версията с 225 коня се предлага от средното Allure Pack 93 183 лв. или с GT оборудване за 98 518 лв.
Заключение. Определено различно изглеждащо и привлекателно Peugeot с фокус към комфорта. Достатъчно просторно е и добре оборудвано. Със сигурност не е по всеки вкус, а при избор на версия е добре да прецените как точно ще използвате колата.