Строителството на тунела под Шипка пак се отлага
Един от най-старите инфраструктурни проекти за преминаване на Стара планина отново се отлага. Тунелът под Шипка, за първи път предложен още в края на XIX век, ще се забави с поне половин година. Грешка в Подробния устройствен план (ПУП) отпреди близо десетилетие се оказва пречка днес, твърди Economic.bg. Тази грешка ще наложи ново проектиране, което пък забавя същинското начало на строежа.
Въпросната грешка е открита през ноември 2022 г., но едва сега разбираме за нея – става въпрос за несъотвествия между ПУП и кадастралната карта на имотите, като дори липсва трасето на основния път I-5 от Габрово до Стара Загора. Оттук се налага по-дълго проектиране и съответно забавяне на целия проект.
Тунелът под Шипка ще е с дължина 3,2 км (колкото новия мост между континентална Италия и Сицилия) и ще струва 358 млн. лв. Освен основното съоръжение, ще има още четири по-къси тунела с дължина под 300 метра всеки. В случай че няма други пречки, тунелът трябва да е готов през 2027 г. Това ще намали времето за пътуване между Северна и Южна България през прохода “Шипка” с над 30 минути.
Снимки и графики: Mediapool, bTV