Тука има – тука няма!

  • Галерия с десет снимки Галерия с десет снимки

05 Apr 2023

Защо фалшивите накрайници на ауспуха са новата мода ?!

Сигурно няма да сгреша, ако кажа, че или не ги забелязвате или ги мразите със страст. Най-вероятно всеки автопроизводител би ви обяснил надълго и нашироко, сякаш разтягайки един локум, защо те са нужни на индустрията и са правилното решение за бъдещето. Разбира се, това са абсолютни глупости! Така че нека видим в колко лъжи можем да хванем авто индустрията само с няколко реда статия ! 

Интересното е, че не само колите в по-евтиния край на спектъра имат тези пластмасови и грозни отвори, ами и техните колеги от средния и висок сегмент, а понякога дори и тези от най-скъпия и ексклузивен такъв. Започвайки с Toyota, VW Group, Opel, Peugeot, Renault, Citoren, минавайки през горния сегмент на Audi, Mercedes, BMW, Volvo, Porsche, и стигайки до коли като Bugatti Chiron, фалшивите ауспуси се намират във всички кътчета на автомобилния тръбен пейзаж.

Защо тогава съществуват? През годините съм имал шанса да говоря с много хора от бранша точно по тази тема и както, разбира се, според тях се оказа, има доста причини, поради които една от най-мразените тенденции в автомобилния дизайн (особено от по-старомодни фенове като мен) да се превърне в „нещо важно“!

Лъжа 1: Естетика

Поне за мен това е най-голямата лъжа от списъка. Оказва се, че когато дизайнерите не трябва да се консултират с инженерите относно накрайника на ауспуха, внезапно става много по-лесно за тях да изработят готина задна броня, тъй като частта за „ауспуха“ може да бъде по-безпроблемно интегрирана с останалата част от дизайна на автомобила. Очевидният проблем е, че инженерите след това си правят тяхната работа по изпускателната система и накрайникът на ауспуха се обръща надолу, за да гледа към пътя и по този начин изхвърля газовете под бронята, а не през нея. И ето как едно просто запечатано парче черна пластмаса, заобиколено от пръстен от пластмасов евтин китайски хром, става новата мода, докато истинската позиция на ауспуха дори не е в същата посока. При тази лъжа самата изпускателна тръба няма да докосне изкуствения накрайник, който се вижда от страничните наблюдатели, и това има много общо със следващите няколко точки….

ЛЪЖА 2 - Безопасност

Отработените газове са горещи. НАИСТИНА горещи, ако двигателят работи усилено, и давате яко газ наляво-надясно, повечето пластмаси, използвани в броните, ще се стопят,  бидейки изложени на високата топлина. Ако няма достатъчно място около ауспуха, тогава съществува риск горещите газове да влязат в контакт с пластмасата и да причинят повреда. Просто е по-лесно да направите изпускателния хардуер физически отделен от дупката в бронята. Следователно, наличието на истинска изпускателна тръба в непосредствена близост до задната броня е вече табу.

Интересно пък как преди години не се топяха, а накрайниците си бяха истински…

ЛЪЖА 3 – Чистота

Това важи най-вече за зимните печки на твърдо гориво и техните кюнци… опа извинете ме, имах предвид дизелите. Натрупването на сажди от изгорелите газове върху задната броня на новото ви „замръзнало полярно бяло“ Audi А6 3.0 TDI може да са причина да изглежда като изморено селско магаре, живеещо в калта на двора. Но има лесно решение: насочете върха на ауспуха надолу към пътя, вместо право назад. Това е и основна причина за спестените пари по автомивки.

 

ИСТИНА 1 - ПАРИ

Най-малките неща могат да доведат до големи разходи, когато става дума за ефективност на производствената линия, и колкото по-малко време прекарва всеки един работник под всяка произведена кола, толкова по-добре за финансовия баланс на компанията. Фалшивите накрайници на ауспуха, които всъщност водят до ауспуха (но не го докосват физически), позволяват да се осъществи доста бързо производство и техническо несъответствие, без някой да е виновен за това. Освен това премахването на хромирания пръстен прави по-лесно и по-евтино производството на ауспуховата тръба, особено ако същият визуален ефект може да бъде постигнат чрез завършване на ауспуха с пластмасова облицовка вместо истински метал. Спестяването на разходи за автомобил може да възлиза само на няколко долара на брой, но когато автомобилният производител произвежда превозни средства със стотици хиляди всяка година, това добавя значителна сума пари към годишните бонуси на целия мениджмънт и управа на съответната марка.

Я да видим коя марка пак не следва тъпите тенденции и оставя вярна на себе си, дори и с нови модели от 2017 насам….

Точно така…. Щом те могат, значи и немците могат…нали ?!

Лукс от Китай!