Отиде си Крейг Брийдлав, легендарният скоростен рекордьор и автомобилен състезател


10 Apr 2023

Ако през 90-те сте били деца и сте дъвчели култовите дъвки Turbo, със сигурност сте попадали на тази картинка долу – Spirit of America. Всъщност, това е името на цяла серия супер бързи „коли“, повечето от които приличат по-скоро на самолети без крила. И реално са точно такива. Серия от реактивни наземни ракети, с които Крейг Брийдлав преследваше и чупеше рекорди.

И два телеграфни стълба, когато през октомври 1964 парашутите за забавяне на Spirit of America се окъсват от колата, по време на вторият му пробег през контролната миля. Машината продължава да се движи още шест мили след планираното за спиране място, чупи двата дървени пилона и се забива в солна лагуна. Брийдлав успява да избута прозрачния похлупак на кокпита и излиза невредим.

Крейг Брийдлав поставя пет рекорда за скорост. Първият е на 5 август 1963, с първото издание на Spirit of America. При първия пробег американецът използва 90% от тягата на турбореактивния General Electric J47 (като в бомбардировача Boeing B-47 Stratojet) и преминава със скорост от 625,18 км/ч. На връщане Брийдлав дава още малко газ до 95% от потенциала и регистрира 655,73 км/ч. Колата се оказва, че стъпва толкова леко, че дори не се налага смяна на гумите при връщането. По това време Крейг е на 26 години, а рекордът който подобрява е бил поставен, когато той е бил на едва 10.

Година по-късно прави ново постижение – става първият човек преминал границата от 500 мили в час (805 км/ч), а през 1965 чупи и бариерата от 600 мили (966 км/ч). След още няколко опита през годините Брийдлав се оттегля и прави кариера, като агент на недвижими имоти, преди да се завърне в сферата на рекордите със Spirit of America Formula Shell LSRV през 1992.

Машината е с дължина от почти 14 метра, тежи 4 тона, а J79 моторът е преработен да гори бензин, генерирайки тяга от 100,75 килонютона. През октомври 1996 опитът завършва с катастрофа с 1086 км/ч. Крейг обаче е добре. През 1997 следва нов проблем, този път с двигателя. Тогава британската ThrustSSC, управлявана от капитан Анди Грийн, успява да развие 1228 км/ч, влизайки в историята, като първото наземно превозно средство успяло да счупи звуковата бариера. Със сменен двигател, Spirit of America не успява да развие повече от 1088 км/ч. Брийдлав смята, че колата е способна на 800 мили в час (почти 1300 км/ч), но теорията му така и не е изпробвана.

Брийдлав прекарва края на живота си работа по кола, която да подобри рекорда на ThrustSSC. В интервю през 2018 г. caranddriver.com го питат дали ако можеше, би променил живота си по някакъв начин. „Не мисля. Беше доста вълнуващо пътуване. Не че беше безпроблемно, но такъв е животът и човек се учи от трудностите. Доволен съм от всичко, което съм постигнал дотук. Надявам се да успеем да завършим и тази кола. Ако издържа“, допълнил легендата.

Крейг Брийдлав е починал на 4 април 2023, на 86 години, след борба с рака.

Фенове сме! A вие?