Фаровете на Dodge Viper Mk1 имат… течност за… фарове и са за BMW
Течност за фарове определено звучи, като от виц за блондинки, но тя е факт, а историята около предните светлини на първото поколение Dodge Viper е доста интересна. Разказва се във видео на ютюбъра Four Eyes, в което той разговаря с главния инженер на програмата Viper Рой Сьоберг.
Оказва се, че в края на 80-те BMW поръчва на американската фирма General Electric фарове за предстоящото им Z1. Условията на немците обаче били разработката да е за сметка на GE, а след като същите били напълно готови с крайния продукт, BMW не харесали дизайна (а може би ситуацията е била по-сложна), отказали сътрудничеството и монтирали познатите доста по-квадратни светлини.
Рой се свързал с GE, които разполагали с готови фарове и се договорил те да бъдат използвани в първото поколение на супер колата Dodge Viper. Сьоберг споделя, че това спестило на проекта около 3,5 млн. долара, 2,5 млн. за самите дарове и още 1 млн. за тяхната разработка. Хитър ход, полезен и за двете страни. Това обаче означавало, че дизайнерите на Chrysler трябвало да оформят бронята и капака по модулите на GE, което определило финалната визия на автомобила.
Ако се загледате в една от снимките, ще видите нещо като ампула пълна с оранжева течност във фара. Тя е разграфена и реално представлява нивелир, чрез който да бъдат настройвани светлините още в завода. Рой попитал GE колко ще струва да махнат „глупавите ампули“. Отговорът бил по 1,5 долара на фар, което не звучи много, но когато става въпрос за масово производство, сумата би била значителна. Затова Сьоберг казал „М****та им, нека останат“ и затова първото, а и второто поколение Viper, разполагат с такъв странен детайл.
Фаровете се вграждат в произвеждания между 1991 и 1995 Viper SR I, както и при подобрения SR II (1995-2002), който вече е купе, има си странични стъкла, външни дръжки на вратите, а изпускателната система е изнесена отзад в средата. И двете версии обаче не разполагат с така характерните за американците поставки за чаши. Не че салона няма място, просто причината е тогавашният шеф на Chrysler Лий Якока и публикация на списанието Road & Track.
Изданието присъдило награда на Chrysler за „Най-добри поставки за чаши“. Марката имала претенции за тяхното изобретяване, още с първото поколение на минивана Voyager от 1983, но Якота бил бесен, че призът не е за двигатели, не е за дизайн или нещо по-значимо, а за въпросните форми за съхранение на напитки. Затова той изрично настоял Viper просто да няма такива, на пук на Road & Track.