Превозвачите искат ясни регламенти за извършване на пътна помощ


12 Apr 2023

На 10 април 2023 година се проведе среща между Европейски транспортен клъстер (ЕТК), представители на  Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП) и заместник председателя на Общинския съвет в Ботевград Дамян Маринов. Инициативата бе на Стоян Драганов, председател на ЕТК, а сред темите бяха проблеми, свързани с транспорта в региона,  основно по отношение на тежкотоварния транспорт.

Превозвачите обърнаха основно внимание на липсата на регламент и правила при осъществяването на услуги, свързани с пътна помощ. Това е особено актуална тема, защото в района на Ботевград често стават пътни инциденти предимно с тежкотоварни автомобили. Припомняме инцидента от 4 февруари тази година, когато румънски камион, превозващ нишесте, се обърна на километър пред с. Новачене, както и инцидента от 10 декември 2022 г., когато отново румънски камион се преобърна и проходът Витиня беше затворен повече от 8 часа.

Липсата на ясни правила води до сериозно напрежение между конкуриращите се фирми, които извършват услугата "Пътна помощ". Често пъти се прибягва до крайни мерки, в това число и практики, свързани с нелоялна конкуренция. В същото време стана ясно, че има случаи, в които се изпращат недобре обучени екипи с неподходяща екипировка, които си позволяват да нарушават и открито да пренебрегват правилата за безопасност. А това води до излишно допълнително увреждане на катастрофирали превозни средства.

На срещата бе изтъкнато, че има случаи да се чака пътна помощ от други региони на страната, което понякога не позволя отварянето на пътя с часове, а това създава проблеми за трафика и се превръща в предпоставка за допълнителни пътни инциденти. 

Оказва се, че в момента никой не осъществява обучение на екипите, които са ангажирани с разчистването на последствията от настъпилите пътнотранспортни произшествия. Освен това на дневен ред освен повишаването на квалификацията на служителите, излиза и необходимостта от въвеждане на лицензионен или поне регистрационен режим на извършващите тази дейност, което да се отнася както до тежкотоварните МПС, така и до лекотоварните.

Необходимо е при лицензирането на фирмите за пътна помощ да се изисква доказване на финансова стабилност. По този начин ще се гарантира, че в случаи на частични повреди или такива в особено голям размер, нанесени при спасителна операция от страна на репатриращите фирми върху МПС-то на пострадалия, ще бъдат покрити щетите, които застрахователят няма да покрие. Лицензирането па превозните средства, с които се извършва дейността, ще позволи да се гарантира минимално ниво на оборудване за извършване на спасителните операции. 

Лукс от Китай!