Историята на Гар Ууд и Miss America X, мощната 7000 к.с. лодка с 4 двигателя V12, която развива 200 км/ч


19 Apr 2023

От няколко години попадам на една и съща снимка, на двама мъже облечени в бяло, седящи зад явно два огромни двигателя, а до тях – дама, която държи волана, на нещо което прилича на лодка (тази долу). Това е историята на Гар Ууд и бруталните моторници, преследвали рекорди за скорост през 20-те и 30-те години.

Всичко в живота на Грфийлд Артър Ууд е впечатляващо. Роден на 4 декември 1880 г., Гар е едно от общо 13 деца и е кръстен едновременно на тогавашния президент Джеймс Гарфийлд и на вицепрезидента Честър Артър. Баща му работи, като оператор на ферибот и още от малък Грфийлд се върти около различни лодки и човърка по тях. Така той развива явно вродената си да изобретява механизми за разрешаване на различни проблеми. През 1897, когато е на едва 17, Гар измисля карбураторa с низходящ поток, който дава скоростно предимство на неговата лодка пред тази на останалите. Операторите на фериботи по реката постепенно превърнали любителското съревнование в сериозна надпревара.

Ключовият момент обаче идва през 1911 г. - Грфийлд Артър Ууд изобредява хидравличния повдигач (горе), механизъм който значително улеснява разтоварването на въглища от легените на камионите. Именно този патент води до създаването на Wood Hoist Co. и началото на индустриалния успех на Гар. В един момент Грфийлд Артър Ууд се оказва живият американец държащ най-много патенти, сред които и за запалителна бобина, която той създава с цел да демонстрира предимствата на гръмоотводите, които той продавал на фермери. Това обаче е само малък нюанс от предприемчивостта и изобретателността на Гар.

Истинската страст на Грфийлд Артър Ууд обаче са моторните лодки и най-вече съревнованията за скорост. Успешният бизнес позволява на находчивият Ууд да финансира хобито си. Една от значимите стъпки в тази посока е през 1916, когато той купува лодката Miss Detroit, състезателна машина за доказване на превъзходство. Освен нея обаче, Гар купува и компанията производител - Chris Smith and Sons Boat Cо.

През следващите пет години ателието произвежда бързи плавателни съдове под ръководството на Гар Ууд, с които той печели пет поредни трофея в т.н. Gold Cup Races (състезания за скорост) в периода 1917-1921, както и две купи от британския шампионат Harmsworth през 1920 и 1921. Иначе казано, находчивият американец мачка конкуренцията наред.

Първата от успешните лодки с негов дизайн е Miss America, задвижвана от два мотора Liberty V12. С нея Гар развива 74,870 мили в час (120,492 км/ч) в река Детройт през 1920. Следват няколко генерации със същото име, до кулминацията – лодката, която ме заинтригува и провокира този материал. Това е Miss America X от 1932 г. с означение на корпуса U-10, последният плавателен съд от тази златна ера.

Miss America X е чудовище. Дълга 11,6 метра, широка 3 и тежаща 8 тона! Последното не е толкова учудващо, като се има предвид, че всеки от 4-те Packard V12 мотора тежи по 1400 кг. Мощността на агрегатите е по около 1600 к.с., като на места се споменава за сумарна мощност от близо 7000 коня.

Инженерите на Packard били убедени, че свързването на четирите мотора е невъзможно. Те обаче синхронизирали машините така, че да работят два по два. Последното благодарение на скоростна кутия проектирана от г-н Ууд. Двигателите от всяка страна работели, като един 24-цилиндров гигант и въртели по един пропелер.

Резултатът? Пореден рекорд – скорост от 124,860 мили в час или 200, 943 км/ч. Miss America X бил първият плавателен съд способен да се движи с над две мили за минута. И, както може да предположите, разходът на гориво също респектира – 10 галона за миля, при пълна газ и 2000 оборота на мотор. Което означава по 38 литра за по-малко от 2 км или грубо по около 20 литра за… километър.

Паралелно с успехите в скоростните надпревари, Гар развива и бизнес с нормални лодки, под собствената марка Gar Wood. Един от най-известните модели е Baby Gar 33, който реално е и плод на промените в правилата направени от Американската асоциация за моторни лодки. Налагат се ограничения по отношение на размера на двигателите, дължината и типа на корпусите. Официалната причина е развитието на по-малки лодки, които да са подходящи и за свободното време, но истинската е спъване на превъзходството на визионера.

През 1933 Грфийлд Артър Ууд се оттегля от скоростните надпревари и се съсредоточава върху многоспектърния си бизнес. Gar Wood продължава да произвежда лодки до 1947 г., като дотогава са направени около 10 000 екземпляра. Ууд почива на 16 юни 1971 в Маями, на възраст 90.

Фенове сме! A вие?