ААП иска високи такси за шофьори на стари коли и облекчения за собственици на електрички
Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) смята, че трябва да се въведат нови общодържавни ограничения за по-старите автомобили. В същото време ААП намира, че е добре собствениците на електромобили и по-модерни и скъпи хибриди с повече системи за активна и пасивна безопасност да получават различни държавни отстъпки. Макар да не влизат в конкретика, предполагаме, че става въпрос за по-нисък данък и различни административни облекчения при пътуване.
ААП се бори за система, ръководена от принципа “замърсителят плаща”, при която колите с по-голям разход и повече вредни емисии ще бъдат по-сериозно натоварени с пътни такси и данъци.
Организацията цитира свои данни, според които в България има 3,7 млн. моторни превозни средства, от които 70% са на повече от 15 години, а само 4,6% са на по-малко от пет години. Дизеловите МПС-та у нас са 48,1% от всички, докато електрическите са 6882 – 0,2%.
"Към днешна дата, държавата стимулира съзнателно вноса на силно амортизирани автомобили и не контролира достатъчно добре състоянието на този парк. При вноса на амортизирани автомобили бюджетът обичайно не получава никакви приходи. В допълнение годишният данък е по-нисък колкото по-стар и замърсяващ е автомобилът", казват от асоциацията, цитирани от “Дневник”.
ААП настоява и за стимули за покупка на електромобили, като дава пример с Румъния, където държавата поема до 10 хил. евро от цената на нов електромобил.
Организацията припомня данни, според които замърсяването на въздуха причинява преждевременна смърт на 12-15 хил. българи всяка година.