Първа среща с топ модела Volvo EX90, тест на C40 и XC40 Recharge, както и на станция за безжично зареждане за електромобили

  • Галерия с 40 снимки. Галерия с 40 снимки.

31 May 2023

Гьотеборг. Местните го произнасят Готенбург или поне така го чувам, което ми напомня на Готъм Сити, по звучене. Батман обаче не е швед, доколкото знам, а и по небето не видях прожекторни лъчи с контури на прилеп. Това е домът на Volvo и логото, което се вижда навсякъде е на шведската (и) автомобилна марка. Абсолютно навсякъде. Ако по някаква причина решите да обирате банка в Гьотеборг, колата за бягство задължително трябва да е Volvo. Поне така ще затрудните полицията.

Една от причините Гьотеборг да е градът на Volvo е това, че е вторият по големина в Швеция и най-голямото пристанище в Скандинавия. В Wiki пише, че за 2004 г. през порта са минали 36,9 млн. тона товари. Не съм специалист по спедиция и няма с какво да го сравня обема, но си представям Витоша от контейнери и вярвам на статистиката. Дали в следствие или заради тези си особености, тук са основани и фирми, като Ericsson и лагерния гигант SKF.

Именно от последния произлиза и самото Volvo. Името идва от латинското за „търкалям се“ и е регистрирано, като търговска марка на 11 парил 1911. Идеята била така да се казва нова серия сачмени лагери на Svenska Kullagerfabriken („Шведска фабрика за сачмени лагери“), но в последствие производителят решава да използва досегашната си абревиатура SKF. Автомобилното производство на Volvo AB започва на 10 август 1926 г. с модела Volvo ÖV 4, но спирам дотук с историята, нея може да прочетете в интернет. Споделям началото ѝ с вас, защото е интересно и за контраст на случващото се днес.

Днес в Гьотеборг за Volvo Group работят над 15 хил. човека. Толкова ми се сториха и в столовата на една от сградите в комплекса, когато времето ни за обяд съвпадна с обедната почивка на служителите. Дълбоко потапяне в света на марката – навсякъде. Абажури от стари въздушни възглавници, оптимизирани места за сервиране и отсервиране, пликчета с живи дръвчета, който да вземете заедно с подноса си, за да ги засадите после някъде. ‘Sustainability’ или „устойчиво развитие“ философия в почти всичко, което се вижда и докосва.

Започнахме с посещение на т.н. Volvo Car Brand Experience Centre, любопитно място с особен гид, който ни посрещна с „Нямате право да снимате тук.“ Фраза, която почти напълно обезсмисли присъствието ми в центъра, но за щастие се оказа, че забраната е само за външните площи. В момента базата се разширява, строят се нови мощности за производство на батерии и Volvo искат да запазят всичко свързано с тях в тайна. А забраняващият човек се оказа готин, личеше си че не сме първата, група която посреща.

Вътре видяхме демонстрация на ефективността на триточковия предпазен колан, изобретен от шведа Нилс Болин през 50-те, първо за приложение в авиацията и самолетите на Saab, a в последствие внедрен в серийното автомобилно производство на Volvo. Които пък решават да освободят патента за безвъзмездна употреба. Смята се, че това изобретение е спасило повече от милион животи досега.

Гвоздеят на програмата: чисто новото и още (тогава) несерийно Volvo EX90. Колата е голяма работа. Производителят я определя, като много повече от автомобил, по-скоро като компютър на колела (както мнозина наричат колите на Tesla). Има си и нещо наречено лидар, радари, множество камери, информацията от които се обработва от NVIDIA DRIVE модул. Колата създава 360-градусова „представа“ за заобикалящата среда и да забелязва дори малки препятствия на стотици метри. На светло и на тъмно, дори с магистрални скорости. EX90 е първият разработен да бъде напълно и само електрически модел на марката, който ще наследи флагмана XC90, последван от показаният преди броени дни EX30.

„Моля ви внимавайте с вратите. Всичко тук е направено от карбон, това е прототип.“ Човекът презентиращ колата ни сподели, че буквално няма друга такава и че счупване на нещо по невнимание би ги… затруднило. Производственото EX90 няма да е карбоново, ще съдържа 15% рециклирана стомана, 25% рециклиран алуминий,48 килограма пластмаса и „материали с биологична база“.

На живо EX90 впечатлява с чистотата на линиите си. Фаровете не са като на никои друг автомобил – LED модулите с дневните светлини се отместват физически нагоре и надолу, разкривайки зад себе си основните светодиодни елементи. Интересно е да се наблюдава. Отпред не претендира да има класическа решетка, а дръжките на вратите са в равнина с тях, както направиха Porsche с Taycan и актуалното 911, а също и BMW с i моделите си, потвърдено и с току-що дебютиралата електрическа „петица“. Volvo се целят именно високото, в баварците, в iX, EQS SUV и компания. Цената също е „премиум“, според мен оправдано, макар че още няма официални цифри за България. В Германия моделът започва от 102 300 евро, което значи над 200 хил. лв. у нас. 

Отзад също е „чисто“, както и вътре, а светлините са разделени в два етажа. Вероятно типично скандинавският минимализъм няма да се хареса на всеки, но пък контрастът със супер „in your face“ дизайна на BMW iX е брутален. Второто се продава чудесно въпреки подигравките. Радвам се обаче, че Volvo не са заложили на „скандала“, а на естетиката. 

Технически нещата също изглеждат много обещаващо – сериозна батерия с капацитет 111 кВтч, 517 к.с., 910 Нм, над 600 км пробег и възможност за зареждане от 10 до 80% за 32 мин. Това е т.н. Performance версия, която прави 0-100 км/ч за 4,9 сек, като ще има и по-слаба с 408 к.с. и същата батерия, с „едва“ 710 Нм и 5,9 сек до сто. Добри спринтове за кола с дължина от 5 метра и, по-важното, маса над 2,8 тона. Чакам първия тест на серийния автомобил с голям интерес, което вероятно ще се случи… след време. По време на престоя ни в Швеция марката публикува съобщение, че временно спира да приема поръчки за новия модел, поради запълване на производствения капацитет. Тоест, интерес определено има. В началото колата ще се прави само в завода в САЩ, Риджвил, Южна Каролина, а по-нататък и в Китай.

Логично не ни позволиха да караме струващия вероятно милиони карбонов прототип на EX90, но тествахме тихо подобрените C40 и XC40 Recharge. Тихо, защото прес материалът за новостите е относително кратък, на фона на нещата, които научих от разговорите с инженерите на място. Първите чисто електрически модели на Volvo вече са със задно предаване. Това си го пише, но е интересно.

XC40 започна да се продава с двигатели с вътрешно горене през 2017, а през 2020 дебютира с разширението Recharge и чисто ел. задвижване. Година по-късно се появи и под по-модерната купеобразна форма C40 Recharge, с мотор на предната ос или на двете. Сега единият от двата агрегата е сериозно оптимизиран (силициев карбид в електрониката, вече с постоянни магнити, които го правят по-ефективен) и се монтира сам на задната ос, или в комбинация с друг на предната. Което означава, че C40 и XC40 са първите модели на Volvo със задно задвижване от 25 години насам, когато са… само на задно. Интересно.

Разликите между XC40 и C40 са само във формата на купето в задната части и съответно в обема на багажника. От 452 до 1328 литра за „нормалната форма“ и от 413 до 1205 литра при „купето“. Имате по-малка батерия с използваем капацитет 70 кВтч, само задно задвижване и 238 к.с. или по-голямата, 78 кВтч с избор от задно (252 к.с.) или двойно предаване с общо 408 к.с. и 660 Нм.

Ние карахме най-мощните AWD модели. При тях имате 4,7 сек от 0-100 км/ч за XC40 и 4,5 сек за C40. И при двата ограничението е на 180 км/ч, каквато вече е политиката на Volvo за всички техни автомобили. Kак се усещат на пътя? Еднакво. Трудно е да направите разлика между XC40 и C40, единствено картинката в централното огледало е различна. Определено са пъргави, а окачването е стегнато, но достатъчно комфортно. Амортисьорите не са електронно адаптиране, но имат клапани, които променят поведението им в зависимост от типа неравности. Цените? У нас XC40 Recharge започва от 110 хил. за задно и по-малката батерия и достига до 123 хил. за Twin Motor, а C40 е в диапазона 113-127 хил.

Формата колата обаче оказва влияние на пробега, който е по-голям при „чистото“ C – заводски до 548 км в сравнение с 535 км за XC, увеличения с 30-40 км спрямо колите преди новостите, преди подобреното охлаждане на батерията и новия мотор с постоянни магнити. Ако търсите максимален пробег и не държите на двойното предаване, модификациите със задно и по-голямата батерия предлагат най-добър обсег, до 580 км при C40.

Реално? Зависи за коя реалност става въпрос, защото тази в Швеция е доста различна от нашата родна. Около Гьотеборг спазвахме стриктно ограниченията, 30, 50 и до 120 км/ч на магистралите, което доближи разхода на електроенергия до заводския и теоретичния максимален пробег до над 400 км. У нас ситуацията ще е по-различна, но е показателно, че ако се шофирате разумно ще бъдете наградени с приличен възможен обсег. Вече и зареждането е по-бързо, с мощност до 200 кВт (с 50 кВт повече отреди), което означава 10-80% за около 27 минути или 8 часа от 0-100% при 11 кВт и 16 ампера.

И като стана въпрос за зареждане, домакините ни демонстрираха и експерименталната ‘wireless’ станция в Гьотеборг, която в момента се ползва от таксиметрови автомобили XC40. Инсталацията е производство на американската компания Momentum Dynamics и е монтирана по т.н.  Gothenburg Green City Zone инициатива, която има за цел да постигне нулеви вредни емисии за градския транспорт до 2030 г. Мощността на системата може да варира между 50 и 75 кВт, а процедурата се активира автоматично, чрез Bluetooth връзка с автомобила.

Заключение? Volvo EX90 е стилен и супер технологичен автомобил, който демонстрира нивото до което е достигнало марката. Както и че не е задължително визията на един нов електромобил да бъде скандална, за да има интерес към него. XC40 и C40? Рядко производителите променят технически модели без това да им личи отвън, но тук случаят е точно такъв. Което не е недостатък, защото дизайнът е свеж и модерен, а интериорът – приятно място, на което му липсва му само малко повече цвят.

Лукс от Китай!