Кои са най-големите проблеми с младите шофьори у нас? Отговорите давате вие


16 Jun 2023

На 10 май Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП) пусна анкета, свързана с обучението на бъдещите водачи. Организацията е провокирана от поредния тежък инцидент с шофьор с малък стаж, а именно трагедията с Ани и Явор, които бяха пометени смъртоносно на столичния бул. "Сливница" от 18-годишен младеж, притежаващ Свидетелство за управление на моторно превозно средство от около 2 месеца и половина. 

От ЕЦТО задават следния въпрос: "Какво смятате, че трябва да се промени (добави) в обучението за кандидат-шофьори?" И дават 5 възможни отговора:

1. Да се увеличи общият брой на часовете в курсовете
2. Да се увеличи броят на часовете за кормуване
3. Да се увеличи броят на часовете за теория
4. Да има часове за шофиране в извънградски условия, включително на магистрала
5. Да има часове за шофиране в тъмната част на денонощието

За малко повече от месец анкетата достигна до над 20 800 души, като над 5400 отговориха на въпроса. Участниците генерираха още 45 отговора извън тези 5. 

10% от всички гласували (над 574 души) са избрали от тези отговори следния: "Не мисля, че точно обучението по време на кандидат-шофьорските курсове е проблемът, по-скоро съзнанието и чувството за безнаказаност". С по 9% са: "Да има часове шофиране в извънградски условия, включително на магистрала" и "Да се увеличи броят на часовете за кормуване", а 8% от избраните отговори са за "Да има часове за шофиране в тъмната част на денонощието".

Всичко това показва ясно, че обществото осъзнава нуждата от промяна и то такава, която засяга различни аспекти - от възпитанието и личния пример, през обучението до контрола, наказанията и отговорността. Очевидно е и от някои от идеите, дадени от участвали в анкетата, като например да се премине изцяло към електронен учебен картон с цел контрол, както и да се създаде регистър, чрез който да може да се прави справка при извършване на нарушение кой е инструкторът. 

Хората смятат за важно и това кандидат-водачите да имат минимум средно образование, да се въведе контрол върху обучаващите, но също и върху институциите, за да не се укриват или фалшифицират документи, експертизи, доказателства. А също на младите (като стаж) шофьори да не се дава пълния брой контролни точки, както и първата шофьорска книжка да е валидна само 2 или 5 години. Показателно е още, че като един от важните проблеми се споменава и корупцията, а това означава, че усещането за наличие на такава не е изчезнало, даже напротив.

ЕЦТП смята, че все по-актуалният проблем със самонадеяните, но неопитни шофьори, няма да бъде решен, ако не се действа незабавно, задълбочено и аргументирано за неговото решаване. Документите и нормите се създават от институциите, имащи право на това по закон. Но това всъщност е част от техните задължения към обществото, а то очевидно е наясно, че промяната е задължителна. Припомняме обаче, че от някои ведомства продължава да липсва напълно или частично докладът-анализ за поведението на младите шофьори, който трябва да бъде изготвян всяка година до 1 май с информация за предходната и идеи. А това също влиза в задълженията на институциите и би следвало да е вид коректив за това какво трябва да се променя, за да намалеят жертвите и ранените на пътя.

Източник: ЕЦТП

Лукс от Китай!