BMW М Hybrid V8 ще бъде 20-тият арт автомобил на марката


29 Jun 2023

Пиша тези редове от Ню Йорк, часове след като BMW дръпнаха плаща и разкриха кой ще е техният арт автомобил №20, както и кой ще изрисува колата. Макар че ролята на въпросния плащ бе по-скоро формална, защото формите на BMW М Hybrid V8 са уникални и моментално издаващи. Преди обаче да споделя впечатленията си от събитието, ще припомня историята на така наречената BMW Art Car.

Тя започва през 1975 г., когато френският автомобилен състезател Ерве Пулен решава да предостави своето BMW 3.0 CSL на приятел, американският скулптор и художник Александър Калдер, който да ползва автомобила за платно. Ерве разбира се съгласува намеренията си с пиар отдела на BMW и се впуска в „24-те часа на Льо Ман“ с декориран по невиждан дотогава начин автомобил. И макар колата да не достига до финала, получава невероятен отзвук. Резултатът? Началото на легендарната поредица BMW Art Car.

Поредица, която в началото е базирана на състезателни машини. BMW Art Car №2 e 3.0 CSL на Франк Стела през 1976, следвано от №3 – BMW 320i Turbo Рой Лихтенщайн година по-късно, с което с Ерве отново участва на Льо Ман. Той, заедно с Марсел Миньо, успяват да завършат на 9-о място и първи в класа си. А през 1979-а е създаден вероятно един от най-известните арт автомобили на марката, култовото BMW M1 изрисувано от Анди Уорхол.

Любопитен факт от създаването на арт кола №4 е, че BMW наели снимачен екип, който да документира процеса по превръщане на М1-иницата в подвижно изкуство. Но Анди завършил творбата си за едва 28 минути, нанасяйки 6 килограма боя още преди хората с камерите да успеят да ги пуснат. Останалите арт автомобили може да видите долу, като един от любимите ми е №17, M3 GT2 на Джеф Кунс от 2010. Спомням си как BMW го качиха с хеликоптер на върха на огромна скала в Норвегия. Видеото и фотосесията от тази „каскада“ са впечатляващи.

Впечатляващо бе и събитието в музея „Соломон Гугенхайм“ в Манхатън. Не съм убеден колко хора присъстваха, но бяха много, много различни, хора от арт средите и, разбира се, от BMW. Включително и човекът зад звуците в електрифицираните коли на марката, композиторът Ренцо Витале, с който се срещнахме по-рано през деня и който изнесе впечатляващ „семинар“ по въпросите защо i4, MINI Electric, Rolls-Royce Spectre и компания звучат така. Оказа се, че звукът при активиран мигач при последния е синтезиран от… почукване с пръст по чаша за уиски. Темата е супер интересна, затова ще направя отделен материал за нея.

Новата арт кола? Домакините ни представиха само „платното“, върху което ще трови артиста и самия него. А именно брутално изглеждащото на живо BMW M Hybrid V8 и Джули Мерету. Карбоновият прототип разполага с около 640 к.с., идващи от 4-литров битурбо V8 и електромотор и в зависимост от конфигурацията е способен да развие 345 км/ч. Автомобилът тежи едва 1030 кг и е създаден с една единствена цел – да побеждава. Основната му цел е върхът на надпреварите за издръжливост, „24-те часа на Льо Ман“, като засега машината се състезава само в САЩ. Буквално преди броени дни M Hybrid V8 записа първата си победа. Отборът Rahal Letterman Lanigan (RLL) триумфира в 6-часовата надпревара на „Уоткинс Глен“, кръг от IMSA WeatherTech SportsCar шампионата.

Мерету също е интересна личност. Родена в Адис Абеба, Етиопия, семейството ѝ емигрира в САЩ, където Джули израства, се развива и доказва. Ако не сте запознати с нейното творчеството потърсете в интернет. Само ще спомена, че нейни творби се търгуват за по няколко милиона долара. Какво ще направи Джули с BMW M Hybrid V8? Самата тя снощи каза „Честно казано още нямам представа“. Бе супер откровена, но сподели, че планира да използва комбинация от аерография и фолио. Предстои да разберем.

 

Арт автомобилите на BMW.

1. Александър Калдер, BMW 3.0 CSL (1975)

2. Франк Стела, BMW 3.0 CSL (1976)

3. Рой Лихтенщайн, BMW 320i Turbo (1977)

4. Анди Уорхол, BMW M1 (1979)

5. Eрнст Фуш, BMW 635 CSi (1982)

6. Робърт Раушенберг, BMW 635 CSi (1986)

7. Майкъл Ягамара Нелсън, BMW M3 Group A (1989)

8. Кен Дон, BMW M3 Group A (1989)

9. Матазо Кайама, BMW 535i (1990)

10. Сесар Манрике, BMW 730i (1990)

11. A. Р. Пенк, BMW Z1 (1991)

12. Естер Махлангу, BMW 525i (1991)

13. Сандро Чия, BMW M3 GTR (1992)

14. Дейвид Хокни, BMW 850 CSi (1995)

15. Джени Холзер, BMW V12 LMR (1999)

16. Олафур Елиасон, BMW H2R (2007)

17. Джеф Кунс, BMW M3 GT2 (2010)

18. Цао Фей, BMW M6 GT3 (2017)


19. Джон Балтесари, BMW M6N GTLM (2016)

Сбогом V10!