Среща с Peugeot Bébé от 1913, направено от… Еторе Бугати

  • Галерия със 75 кадъра! Галерия със 75 кадъра!

06 Jul 2023

Темата “Bugatti” e особено актуална за екипа ни тези дни. Видеото за Chiron Super Sport събра над 40 хил. гледания за един ден, същият в течението на който се намирам в Белгия по покана на Renault за тест на обновеното Clio. Преди да се качим на колите обаче с колегите успяхме да посетим страхотно място – автомобилният музей Autoworld в Брюксел. Именно там се натъкнах на невероятни находки и истории, истинско богатство, във финансово измерение, но най-вече от гледна точка на общата автомобилна култура.

“Peugeot Bébé by Ettore Bugatti”. Знаехте ли, че Еторе Бугати е направил Peugeot? И аз не знаех, докато не прочетох описанието на този боядисан в зелено екземпляр, особено изглеждаща кола с три фара и асиметрична предна ос. Последната ме учуди – две колела отдясно, едно отляво. Явно историята на конкретния експонат е интересна сама по себе си, но и обстоятелствата по създаване на модела.

Първоначално Еторе прави дизайна немската марка Wanderer, която също е представена в Autoworld. Важно е да се уточни обаче, че по онова време „автомобилен дизайнер“ е било много по-комплексно понятие и е включвало в себе си способности на конструктор и инженер. В последствие френският производител прави и своя версия на колата по лиценз, която представят на изложението в Париж през 1913. Това е Peugeot Type BP1 наречено Bébé.

За разлика от първообраза на Wanderer, който ползва 4-степенна скоростна кутия на Bugatti, Peugeotмонтират свой 2-степенен механизъм с цел намаляване на разходите. В последствие кутията е сменена с 3-степенна, а двигателят е 855-кубиков 4-цилиндров редови с мощност 10 к.с., достатъчни да ускорят тежащата 350 кг кола до 60 км/ч.

Любопитно е и как Peugeot са рекламирали автомобила, като достъпна алтернатива за придвижване на селски доктотр, който трябвало да изминава по около 40 км на ден. Традиционно това се случвало с карета с два коня, докато Bébé можело да свърши същата работа, но на цената на едното животно. Моделът се произвежда до 1916 г., когато е наследен от Peugeot Quadrilette.

Това обаче е само един от страхотните експонати в музея Autoworld. Там може да видите исторически модели и на Renault, Rolls-Royce, Bugatti, на марки които може и да не сте чували,eкспозиция от последния филм за Бонд, наскоро намерени класически Maserati-та и… изобилието и качеството на съдържанието е невероятно. Затова ви съветваме да отидете, ако минавате през Брюксел, както и да разгледате обилната галерия.

Първородната Godzilla!