Карахме новото Renault Clio


21 Jul 2023

Clio е на пазара от 1990 г. и оттогава са продадени над 16 млн. екземпляра, като в случая под „новото“ визирам фейслифта на актуалното 5-о поколение, който е още топъл. Даже, докато карахме колата в Белгия все още нямаше официални цени за България. Наскоро обаче КЕОС София, фирмата вече отговаряща за вноса на Renault и Dacia у нас, сподели от колко започва Clio 5 v2.0. 

А именно от 31 990 лв., което вероятно се отнася за базовото ниво Evolution (у нас, иначе на други пазари има по-базово, така че не очаквайте гол автмобил) и версията със 65 к.с. Тя е атмосферна, като над нея е TCe 90 с турбо и 90 к.с., следвана по мощност от TCe 100 LPG с толкова конски сили. Любопитно е, че домакините споделиха възможна автономност от 1100 км, благодарение на ниския разход и двата резервоара. Яко е, че Renault запазват дизала – 1,5-литровия dCi мотор е със 100 к.с. и добри 260 Нм.

Аз тествах топ версията, Clio E-Tech Hybrid със 145 коня. Увеличението на системата мощност с 5 к.с. е една от новостите, а за това какво точно представлява тя, направихме специално видео с нейния създател, инженерът Никола Фремо. Имате 1,6-литров бензинов двигател с 94 коня, основен ел. мотор с 36 кВт, както и стартер-генератор с 18 кВт.

Топ версията в топ нивото Esprit Alpine (от 54 990 лв. с хибридната техника със 145 к.с.). То е новост за Clio и реално заменя най-спортното изпълнение R.S. Line. Може да го познаете по яките 17-ки, които имитират централен монтаж с пръстен в синьо (яки са; при оранжева кола пръстените са в… друг), а също и по новите перки в предницата в Matte Shale Grey. Те са характерни за всички нива, но при средното Techno са в цвета на купето. Последното може да бъде в седем различни. Аз карах в якия Iron Blue, но и новия трислоен Rafale Grey е як (тук долу). Прилича на неметалик oтдалеч, но като се приближите забелязвате перления ефект.

Най-голямата промяна е в предницата, със споменатите перки в стил F1 и новите светлини. Формата на задните светлини е останала, но телата вече са кристално прозрачни, седят някак си по-модерно. Пипната е малко и бронята и, в общи линии това е отвън. В случай, че ви интересува обема на багажника, между 391 и 366 литра, в зависимост от задвижването. Тестовите коли обаче бяха с опцията за малка резервна гума, което изяжда още пространство до 301 литра.   

Вътре? Esprit Alpine лъха на спорт по отношение и на салона, най-вече заради седалките. Яки са, със силно изразени страници и комбинация от текстил и нещо приличащо на кожа, но не е. В Clio не може да се поръча тапицерия с животински произход, вместо това имате тъкани от рециклирани материали. Интериорът изгележда качествен, такъв е и на пипане на повечето места.

Седем или десет инча LCD панел. Това представлява информационният панел зад волана, 10 разбира се при по-високите изпълнения. Графиките са прилични, може да си гледате и навигацията, която е Google и „живее“ предимно в централния дисплей. Той пък е с диагонал 7 инча при базовите Clio и 9,3 при високите изпълнения. Слава богу, че Renault са запазили физическите бутони за основни функции. Явно може да бъде така дори, когато имате безжични безжични Apple CarPlay и Android Autо. А пръстените за контрол на климатика ще са ви познати и от други модели, включително и от Dacia. Много са удобни и дори стилни, харесвам ги.

Как обаче се усеща на пътя? Промени по окачването няма. Със 17-инчовите колела возията е стегната, без да дразни, но го имайте предвид, ако специфицирате кола, особено за у нас. Смяната на предавките е супер в повечето случай, рядко може да ви замисли за това как точно работи тази интересна кутия (4 класически предавки + 2 при ел. мотора; обясняваме го в споменатото вече видео за E-Tech системата). 

Разходът също бе добър. С колегата постигнахме 4,5 л/100 км при обещани от производителя 4,2. Други журналисти споделиха такива стойности, дори и 4. У нас вероятно ще е популярна LPG версията, а ако карате наистина много и извън града, тогава 1,5 дизелът е добро решение. Силата на E-Tech е най-вече в града, където около 80% от времето може да ползва само ел. задвижване.

Заключение? Харесвам Clio 5, а мнението ми е, че фейслифтът и вкарването на ниво Esprit Alpine са доста успешни ходове. Не вози плюшено, но ако подберете 16-инчова комбинация колела и гуми, няма да имате оплаквания. Колкото до избора на двигател, както писах по-горе, зависи от това как и най-вече къде карате най-много. Ако обновеното Clio ви е интересно и се оглеждате за автомобил от този клас, може да кликенте тук долу.

 

 

Сбогом V10!