911 S/T е най-скъпото Porsche. И дори няма спойлер!
Ще трябва да започнем с леко въведение в света на 911 992. Гамата на 911 включва стандартните Carrera (само Carrera, Carrera S и Carrera T, като T е базовата кола, но с по-яко оборудване), вариантите Carrera 4 с двойно предаване и GTS. Повечето от изброените може да се поръчат като купе, кабрио или Targa. После идват моделите Turbo и Turbo S, тук нещата са ясни. И после е абсурдно якото 911 Dakar. Но не сме приключили, защото истински маниашките 911-ки са моделите GT3. Атмосферните варианти са истинска класика, като към “стандартното” GT3 се добавя фамозната версия Touring, лишена от спойлер (и затова много по-стилна) и с ръчка, вместо автоматика. Гамата на 911 предлага само едно по-скъпо и ексклузивно Porsche – GT3 RS – традиционно най-мощното, бързо и пистово ориентирано атмосферно Porsche с регистрационен номер. И тук на сцената излиза героят на днешния материал.
Новото 911 S/T, което използва 4-литровия атмосферен боксерен шестак на GT3 RS, но изхвърля 7-степенния PDK, за да го замени с 6-степенна ръчка. Нещо като версия Touring, но за GT3 RS. Твърдото състезателно шаси е с нови настройки за много повече комфорт и удоволствие по бързи завойчести пътища. Значи получаваме GT3 RS с ръчка, комфортно окачване и дори някои олекотени елементи? Да! Например съединителят е трябвало да бъде олекотен, за да понесе бурята, която се развихря в кърмата при 10 000 об/мин.
Инженерите са преценили също, че покривът, предният капак, вратите и още някои дребни детайли по каросерията трябва да са карбонови. Джантите са магнезиеви (внимателно с бордюрите!), спирачките, разбира се, са керамични, а акумулаторът е заменен от литиево-йонен, за да се спестят още няколко ценни килограма. Изхвърлена е системата на завиващите задни колела, така че 911 S/T тежи 1386 кг – с 32 по-малко от 911 GT3 Touring. Максималната скорост е 300 км/ч, но за всички е ясно, че тази кола не е предвидена за пистата, а моментално ще се превърне в колекционерска рядкост.
За последното допринася също фактът, че ще бъдат произведени точно 1963 екземпляра (по случай рождения ден на Porsche и на 911). Ценителите на марката ще бъдат особено въодушевени от факта, че за вдъхновение са послужили легендарните 911 ST от 60-те и 70-те, както и че за модела ще се предлагат специални цветове на каросерията и джантите, каквито не могат да се поръчат за никое друго 911.
И като започнахме с изброяване на актуалната гама, къде попада новото S/T по отношение на цените? Базовата Carrera може да бъде ваша срещу 122 хил. евро, Carrera T – срещу 132 хил. евро и т.н., докато стигаме до вариантите GTS и Targa, като съчетанието на тези легендарни означения ще ви струват 177 хил. евро. Означението Turbo на задния капак вдига цената до 215 хил. евро, горе-долу толкова е и вариантът Dakar, като в това отношение GT3 си е направо сделка – с или без спойлер (съответно с или без пакета Touring) Porsche таксува за легендата 193 хил. евро.
Бижуто GT3 RS струва точно четвърт милион от единната европейска валута. А за новата версия 911 S/T ще ви трябват не по-малко от 292 187 евро (номерът на вратите е включен в цената и е по ваш избор), което превръща модела в най-скъпото 911 и най-скъпото шосейно Porsche изобщо. При това в цената дори не е включен алуминиевият олекотен часовник, вдъхновен от дизайна на колата, но какво са 12 хил. евро, когато говорим за колекционерски издания и такова внимание към детайла…