Историята на този Jaguar XJ220 е тясно свързана с България! (*Допълнена!)


04 Sep 2023

Допълнена: С екипа на DizzyRiders се свърза собственикът на колата, който ни даде доста подробности и някои съвсем нови детайли от историята на безспорно впечатляващия Jag XJ220, за което благодарим!

На първо място се оказва, че първият дом на голямата котка през 90-те е Швейцария и оригиналният цвят е зеленият Silverstone Green. През 2000 г. e продадена и Auto Salon Singen я внася в Германия. През 2007 г. испанец с бизнес в Бургас я купува от Auto Salon Singen, докарва я в България и я пребоядисва в сребристия цвят от снимките. През 2009 г. след лек удар тя е продадена на сегашния си собственик – българин, който от 20 години живее и работи в Германия, човекът, който се свърза с нас. Именно той се свързва с Overdrive за ремонт и решава да направи модификациите, които днес определя като “огромна грешка”. През 2017 г. решава да я върне в оригиналния ѝ вид, отново в Overdrive. През 2019 е продадена на колекционер в Нидерландия.

 

Продължава оригиналният текст на материала:

Макар появата му да съвпада с кризата от началото на 90-те, Jaguar XJ220 е събитие още преди принцеса Даяна да отреже лентата на завода в Оксфордшир през октомври 1991. По това време XJ220 е най-бързата кола в света – предпроизводствен прототип развива 341 км/ч (212 мили/ч), с което почти затвърждава името на модела: означението 220 идва от максималната скорост в мили/ч. Макар при разработката планираният голям V12 да е заменен с турбиниран V6, XJ220 все пак е една от най-скъпите коли за времето си (470 хил. паунда през 1992 г.). А да не забравяме, че с обиколка за 7:46 минути (неофициални данни!) е бил и най-бързата серийна кола на “Ринга”... Прибавете към тези добродетели сравнително скромния тираж от едва 282 произведени екземпляра (275 или 281 според други източници) и ще разберете защо наличието на дори един-единствен екземпляр XJ220 в България е цяло събитие.

При това “българският” XJ220 има доста интересна история дори сама по себе си, както научаваме, благодарение на щателното и добросъвестно проучване на нашите приятели от @Bulgarian_registry

Първоначално “нашенският” XJ220 излиза от завода червен (Monza Red). Първият собственик живее в Англия и иска екземпляр с десен волан, но Jaguar е разпродал всички “английски” бройки, така че се задоволява с “европейски” волан отляво. Някъде през 2006 или 2007 година купето е внесено от Англия в Германия (в автокъща Auto Performance край Франкфурт), вероятно вече при втори или трети собственик. Година по-късно за първи път красивата котка идва в България, вече боядисана в зелено Silverstone Green. Тя не е собственост на българин, а на италианец, който прекарва летата в Бургас. Въпросният джентълмен за втори път сменя цвета на Jaguar-а – прави го сребрист. Пак същият собственик катастрофира със скъпоценното купе през 2010 г. и го дава за ремонт в Overdrive, откъдето повечето хора у нас за първи път виждат снимки на конкретния екземпляр.

Пичовете от Overdrive са наясно, че подобен екземпляр, който вече два пъти е пребоядисван, удрян и шофиран толкова много, е загубил част от стойността си в колекционерските среди. И решават да направят нещо нетипично за класически суперавтомобил – модифицират го!

Четвъртият цвят в историята на суперколата е кафяв металик, интериорът е претапициран от Vilner, направени са подобрения по двигателя, монтирани са нови фарове, по-мощно аудио, нови джанти ADV.1. Отзивите са положителни, не само у нас, но в цяла Европа.

В този си вид колата се връща в същата автокъща в Германия, годината е 2013. Пет години по-късно (2018) собственикът решава да я възстанови във вида отпреди катастрофата и отпреди тунинга на Overdrive. И отново я връща в Overdrive, където най-добре знаят какво е било и как да го възстановят. Всъщност Jag отново става зелен, а не получава оригиналния си червен цвят, връщат се оригиналната тапицерия, а също старите джанти и фарове.

И историята съвсем не приключва дотук. През 2022 г. “нашият” XJ220 е забелязан по време на автомобилно изложение за класически коли в Италия – отново червен, точно както е излязъл от завода. И до днес купето се намира в Италия, и доколкото знаем е в същия вид, максимално близък до оригиналния. Честата смяна на цветовете е определила прякора на този Jag: "Хамелеонът".

Сигурни сме, че пичовете от Bulgarian registry ще продължат да следят историята на един от най-забележителните суперавтомобили, който някога е бил у нас, така че не пропускайте да последвате страницата им!

 

Фенове сме! A вие?