Настана пълно объркване за изчезналите кодове за тол мрежата

  • Снимка БГНЕС Снимка БГНЕС

05 Sep 2023

Материал на СЕГА

След като министър Андрей Цеков хвърли новината бомба, че са изчезнали изходните кодове за тол системата, и предишни ресорни министри се изказаха по темата. Но коментарите не внесоха яснота, напротив, засилиха объркването и повдигнаха още въпроси.

"По договор разработчиците трябва да са предоставили изходния програмен код, който да се съхранява в специално хранилище на Министерството на електронното управление, а това не е така. Това означава, че българската държава не би могла сама да променя системата, да има пълен достъп над нея и да я ползва без услугите на нейния създател. Когато държавата няма достъп до системата, този, който държи кода, може да прави злоупотреби. Сезирахме ДАНС, за да провери къде се намира кода", обясни Цеков.

Вътрешна проверка в АПИ е установила, че изходният код е предаден от изпълнителя на възложителя с приемо-предавателни протоколи на CD диск и USB преносима флаш памет, съответно през 2018 г. и 2019 г. "Първоначално изпълнителят е предал на АПИ ключа за електронната система за винетките, а на следващата година – и този за тол таксите. В момента обаче те не са налични в АПИ",  уточниха от пресцентъра на МРРБ.

Служебният регионален министър Иван Шишков, каза, че не е бил информиран за липсата. Според него изходният код може да бъде възстановен, основният проблем е другаде - договорът за изграждане на тол системата от 2018 г. е така сключен, че държавата има много малък обсег на контрол. "Тол системата се управлява главно от частна фирма, а държавата е заложник", коментира арх. Шишков пред БНТ.

Частната фирма всъщност е консорциумът "Капш трафик Солюшънс", който спечели конкурса на АПИ през 2018 г. и му бе възложено да разработи и внедри модерна система за електронно събиране на пътните такси. Изпълнителят получи 180 млн. лева, а малко по-късно изненадвако се оказа, че се налага да "надгради" току-що въведената тол система в допълнителна поръчка за още 141 млн. лева. Още тогава гърмяха критики и скандали, че държавата плаща щедро, но не придобина пълната собственост върху системата. През лятото на 2022 г. се появи одитен доклад на Сметната палата, който потвърди серия нарушения и нередности.  


"По времето на първите два служебни кабинета констатирахме проблемите с договора, както и че е почти невъзможно той да се развали. Дано сегашният редовен кабинет направи плавен преход, така че всички данни от частната фирма да се прехвърлят към държавата", каза още Иван Шишков.

Друг ресорен министър - Гроздан Каражов, обясни пред "Сега", че българската държава няма как да разполага с основния код на софтуера на тол системата, тъй като навремето, през 2018 г., е купила само лиценз за 10 години.

 Детайли за коментирания договор и за липсващите кодове изнесе Георги Терзийски, бивш шеф на пътната агенция по времето, когато се изграждаше тол системата. Той видя в разкритията на настоящия ресорен министър "знак за некомпетентност или целенасочено преднамерено изказване на неистини по отношение на администраторските (т.нар. source) кодове на системата за събиране на пътни такси". Терзийски сподели своята гледна точка в публикация във Фейсбук, навлизайки смело в дебрите на софтуери и интерфейси:

"Гръмко звучат заглавията, че МРРБ търси изходните кодове за тол системата, като според министъра следите им се губят през 2019 г. по времето, когато бях председател на УС на АПИ. Но някой от тези, които шушнат в ухото на министъра, дали си направи труда да прочете Договор № Д-7 от 16.01.2018 г., за да предаде на Андрей Цеков, че два са разработените софтуерни продукти специално за българската тол система.

 

Лукс от Китай!