БАН започна производство на точни копия на жълтите павета
След 117 години употреба и десетки ремонти, включително ремонти на ремонтите, България за първи път започва да произвежда копия на оригиналните жълти павета. Това става възможно, след като Институтът по металознание към БАН от няколко месеца работи по определяне на точната формула на състава на паветата.
Столична община финансира проекта с 30 хил. лв., като първата пробна серия ще бъде от 250 павета. В случай че тестовете с тях са успешни, се предвижда във Видин да бъдат произведени между 100 и 200 хил. броя, което ще покрие част от счупените и изчезнали павета.
Жълтите павета са внос от Австро-Унгария, но не са подарък за сватбата на цар Фердинанд, както гласи легендата, а са купени по инициатива на тогавашния кмет на София Мартин Тодоров през 1907 – 1908 г. за внушителните 37 млн. златни лева. Купени са около 3 млн. павета, достатъчни да се покрият около 60 хил. кв. м. от улиците на София.
Новите жълти павета (между другото цветът е охра, а не точно жълто) външно и по състав не се различават от оригиналните, разказва проф. Любен Лаков пред БНТ. Находището за производството е тайна, както и технологията, а новите павета не само не отстъпват на оригиналните, но освен това са с 15% по-малко хлъзгави, което определено ще бъде оценено от софиянци. Компютърна томография показва, че новите павета са лишени от дефектите на оригиналните павета и би следвало да са още по-издръжливи.
Цената на новите павета: 18 лв. за брой. За сравнение преди 100 години едно паве е струвало около 12 златни лева.
Водеща снимка: Етюдите на София