Boeing 767 каца на състезателна писта по време на състезание

  • Галерия от 5 снимки с инцидента с полет 143 на Air Canada Галерия от 5 снимки с инцидента с полет 143 на Air Canada

05 Sep 2023

Преди няколко дни се навършиха 40 години от аварийното кацане на пътнически Boeing 767, приземил се на автомобилна писта по време на състезние.

На 23 юли 1983 г. полет 143 на Air Canada е трябвало да излети от Монреал и да кацне в Едмънтън. Вътрешният канадски полет обаче има кошмарна история за всички на борда, защото на височина от 12 500 м над Червеното езеро в провинция Онтарио самолетът остава без гориво.

На въпросната височина в пилотската кабина светва индикатор, че има проблем с налягането в горивната помпа. Тази грешка е често срещана тогава при Boeing 767, като пилотите изключват алармата, защото двата двигателя могат да бъдат захранвани с гориво от гравитационното налягане в резервоарите при хоризонтален полет.

За тяхно съжаление се оказва, че самолетът е зареден с едва 45% от необходимото говиро за този полет.

Грешката е, че при зареждане измерването на количеството гориво е направено вместо в паундове в килограми. Датчикът, показващ нивото на горивото е дефектирал преди рутинната проверка преди полета, като пилотите измерват горивото ръчно с пръчка в сантиметри. Но заради разликите в имперските и метричните единици записват, че самолетът е зареден с нужното количество за полет.

Малко след като пилотите са изключили алармата за ниско налягане в лявата страна се включва аларма за проблем с горивото в десния двигател.

В същото време левият двигател отказва и двамата пилоти започват подготовка за аварийно кацане с един двигател. Докато се опитват да стартират отново левия двигател в кабината се чува сигнал, който никой пилот не иска да чува по време на полет – „всички двигатели не работят“.

Самолетът губи цялата си мощност, а повечето от уредите на борда спират да работят. За 19 км Boeing 767 се снишава с 1500 м. От контролната кула, следяща полет 143 на Air Canada изчисляват, че най-близкото летище в Уинипег е твърде далеч и няма да могат да кацнат на него.

Вторият капитан на полета Морис Куинтал предлага аварийно кацане в бивша база Гимли на Кралските канадски военновъздушни сили, където някога е служил като военен летец.

Той обаче не знае, че част от старата военна база на канадските ВВС вече е превърната в автомобилна писта и в този момент има състезание. От канадското РВД също знаят, че базата е пълна с автомобили, кемпери и хора. Никой от присъстващите на Gimli Motorsports Park не предполага, че към тях лети пътнически самолет, останал без два двигателя и готвещ се за аварийно кацане.

Доближавайки военната писта пилотите изчисляват, че летят с прекалено висока скорост, но евентуално пълно завъртане на 360 градуса преди летището е невъзможно. Капитанът прави странично „гмуркане“ преди самото приземяване, за да намали скороста. При спускането на колесниците задните се заключват, но предният не излиза напълно, което впоследствие изиграва голяма роля за спирането на самолета.

Самата писта на старата военна база е била чиста, защото в този момент не е имало драг състезание на нея, а състезателните коли и публиката са се намирали веднага след нея.

Доближавайки пистата, на 300 метра височина, пилотите виждат две момчета да карат колела. Летците са видели ужаса на децата, когато забелязват, че към тях идва самолет.

При докосването на пистата на задните колесници две от гумите се пръсват, а малко след това незаключеният преден колесник се прибира и самолетът се плъзва по нос. Boeing-ът окончателно спира в мантинелата, разделяща колите на старта при драг.

Изненаданите състезатели и публика не вярват на очите си, че на метри до тях се приземява пътнически Boeing. Преди това никой не го е чул, защото самолетът е бил без работещи двигатели и е лятал напълно безшумно.

При кацането тръгват леки пламъци в предната част на самолета, като фенове и автомобилни пилоти се притичват с пожарогасители и потушават пламъците.

Всички 61 пътници и 8 души екипаж са живи, като 10 получават леки наранявания, защото слизат от задните надуваеми пътеки, които не са достатъчно дълги при вдигнатата опашка на самолета.

Няколко дни по-късно този Boeing 767 е ремонтиран временно на самата писта и е излетял до Уинипег за пълен ремонт. Машината е била в експлоатация до 2008 г. Двамата пилоти първаначално са наказани, че са допуснали грешка, но остават на работа в авиокомпанията. Две години по-късно Международната федерация по аеронавтика ги награждава за изключтелното им пилотиране и аварийно кацане.

След инцидента Air Canada прави симулация на тренажор със същата аварийна ситуация, като всичките пилоти, които се опитват да приземят самолет без работещи двигатели катастрофират.

По-долу може да изгледате анимация с аварийното кацане на полет 143 на Air Canada.

Разумно предложение от Audi?