Пуснаха нова отсечка от магистрала 'Европа', но без Акт 16
Строителството на автомагистрала „Европа“ в участъка между Калотина и Драгоман приключи и трасето е пуснато за движение. Отсечката с дължина 14,5 км вече има Акт 15, но няма Акт 16. Предстои провеждане на държавна приемателна комисия за издаване на Акт 16.
Общата стойност на европейските средства за цялата автомагистрала „Европа“ са близо 590 млн. лв., от които 424 млн. лева са по линия на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“, а 165 млн. лева са осигурени от Механизма за свързана Европа.
Отсечката е с по две ленти за движение и една лента за аварийно спиране в двете посоки с общ габарит 25,5 м. Изградени са жп надлез, както и седем селскостопански надлеза и подлеза, надлез за диви животни и др. Построени са укрепителни стени по целия участък и е изпълнена корекция на коритото на р. Ежовица, като в отсечка от 600 м новоизграденото пътно платно покрива реката.
Реконструкцията на участъка започна през февруари 2020 г. По време на строителните работи движението по първокласния път І-8 Калотина - София не е спирано. По съществуващия първокласен път преминава интензивен трафик, като само през активния туристически сезон от май до септември всяка година преминават по около 500 хил. превозни средства на месец.
При строителството над 300 хил. куб. м скални масиви са взривени, раздробени, рециклирани и използвани за големи насипи. Взривните работи бяха изпълнявани периодично с няколкочасови прекъсвания на автомобилното и железопътното движение за осигуряване на безопасността на пътуващите. Демонтиран е железопътен мост и е изградено ново съоръжение, без да се спира трафикът под моста.
Трасето е част от основната трансевропейска транспортна мрежа. То е по направлението Лондон - Будапеща - Белград - София - Пловдив - Истанбул - Калкута и е най-краткият път, свързващ Западна Европа с Близкия и Средния Изток. Участъкът ГКПП „Калотина” – София осигурява връзка към коридор „Ориент/Източно Средиземноморски”.
На 12 май стартира изграждането и на последния участък от АМ „Европа“ между Сливница и Софийския околовръстен път. /от км 32+447 до км 48+903/. Общата дължина на отсечката е 16,5 км, но строителството се изпълнява в близо 13-километрова отсечка /от км 32+447,20 до км 45+300/, за която има завършени отчуждения и издадени разрешения за строеж. След теренното обезпечаване на обекта ще продължи работата и по останалата част.
Последният участък от АМ „ „Европа“ преминава по изцяло ново трасе между Сливница и Софийския околовръстен път и ще се влива в Северната скоростна тангента. Ще бъдат изградени 5 подлеза, 2 надлеза, 2 моста и 1 виадукт, както и четири пътни връзки и два пътни възела - „Костинброд“ и „Мрамор“.