Shell e с втората по големина мрежа от зарядни станции в света


08 Nov 2023

Миналия месец посетихме изследователския център на Shell в Хамбург, където научихме много интересни факти. Акцентът бе основно върху качествата на новите горива V-Power, и по-специално тяхната почистваща способност, но ни запознаха и с програмата Shell Recharge.

Това е мрежата от зарядни станции за електромобили на Shell. През 2017 г. петролният гигант купи NewMotion, най-големият по това време играч в сферата в Европа, и оттогава усилено инвестира в разширяване на зарядната си инфраструктура. Както и в покупка на вече изградени мрежи, като например Volta в САЩ, с нейните над 3000 станции, за която в началото на 2023 Shell плати 169 млн. долара

В глобален аспект Shell предлага над 40 000 точки за зареждане, като планът на компанията до 2025 да увеличи броя им до около 70 000, а до 2030 те да бъдат над 200 000. EV шофьорите в Германия могат да разчитат на мрежа от 97 500 зарядни точки, 1300 от които стопанисвани от Shell. Домакините също казаха, че Shell са вторият по големина глобален играч по отношение на броя точки за зареждане, като на първо е Tesla.

В технологичния център на Shell в Хамбург видяхме и как се тестват различни типове зарядни станции. Сред най-интересните решения бяха 22-киловатовите машинки за монтаж на стълбове за улично осветление. Едно от предимствата им е, че ползват вече изградена инфраструктура. Те са особено популярни във Великобритания, като общият им брой е около 7000. Станциите с вградени в тях батерии също бяха любопитни. Тоест, имате два 175-киловатови конектора, енергията за които идва от вградена батерия с капацитет 360 киловата. Така може да ползвате мощна станция на локации, където инфраструктурата не е достатъчно силна да осигури директно подобни мощности. 

Колко електрифициран е трафикът в Германия? В края на 2022 г. броят на електромобилите в страната е надминал един милион, а към дата 1 юли 2023, те са над 1,17 млн. Между януари и септември 2023 регистрираните нови EV коли в Германия са били 387 300, а през изминалата 2022 - 470 559 електромобила. Амбицията на правителството е до 2030 броят на електрическите коли в Германия да бъде над 15 милиона. Интересно.

Посетихме и една от бензиностанциите на Shell в Хамбург, за да видим как се случва самото зареждане на електромобил. Не че имаше нещо уникално, но домакините използваха обекта за да ни запознаят с интересните данни по-горе. Относно цената? 70 евроцента за киловат час, което означава, че едно пълно зареждане на демонстрационната Skoda Enyaq vRS, от нула до сто процента, излиза 57,4 евро или малко над 112 лв. А в случай, че се чудите какво прави снимка на бял Saab 900 в галерията, просто колата е яка и я засякох в трафика в Хамбург.

Сбогом V10!